MM onderzoekt

Online shoppen met alleen maar korting. Hoe? Zo!

Sinds de opkomst van online shoppen staat de hele retail-wereld op zijn kop. Winkels hebben het niet alleen moeilijk gehad tijdens de financiële crisis, maar ze kregen ook een flinke opdonder tijdens de overgang van offline naar online winkelen. Wie niet mee ging met deze verschuiving, werd genadeloos genegeerd door de koopjesjagers van deze tijd. Ik moet bekennen dat ik zelf bijna altijd online shop. Tja.. Het scheelt zeeën van tijd, ik weet (meestal) de juiste maat te bestellen én het scheelt geld. Say what?! Jazeker, online shoppen brengt ons heel veel voordeel op. Ik moet bekennen dat ik het afgelopen jaar niets voor de volle prijs heb gekocht. Hoe? Dat vertel ik in dit artikel.


Laat ik beginnen met het opsommen van de vele mogelijkheden die er zijn om producten voor een lage prijs te kopen. Van veilingsites tot bulk-verkopen en van online sale tot kortingswebsites:

  • Veilingssites met een bied-mogelijkheid en verplichten tot kopen. (BVA auctions, Vakantieveilingen)
  • Bulk-verkoop sites met grote merken voor kleine prijzen (Zalando Lounge, Vente-exclusive)
  • Dealsites waarbij je gedurende een klein tijdsbestek een dienst/product/reis met hoge korting koopt. (Groupon/Actievandedag)
  • Kortingssites (Acties.nl/Deals.be)
  • Spaarprogramma’s voor online korting (H&M club/ Meer Hema pas)
  • En natuurlijk de langverwachte SALE periode

 

Spaarprogramma’s

 

 

Een klein voorbeeld: Via de app van H&M zijn vouchers beschikbaar voor korting in de winkel. Zo probeert de winkelketen online klanten (zoals ik) naar de winkel te trekken. Ik moet zeggen dat H&M één van de retailers is die ontzettend goed inspeelt op de behoeftes van de klant.

 

 

Heb ik een nieuw broekje voor Mats nodig? Jawel, er is een voucher beschikbaar voor €5,- korting op babykleding. Wil ik mijn zomer garderobe aanvullen? Plots valt er een kortingscode op de mat met 25% korting. Well done H&M! Dit heeft ervoor gezorgd dat ik in het afgelopen jaar al mijn H&M artikelen met korting heb aangeschaft. Goede marketing stunts, want het heeft me hoe dan ook geld gekost. Of geld bespaart. Het is maar hoe je het bekijkt 😉 Over de filosofie van kopen met korting en het effect ervan op ons brein kan ik een heel boek schrijven. Maar dat komt wel een andere keer.

Tip: met de app Stocard bundel je eenvoudig al je klantenkaarten in 1 app. Bonuskaart, Etos klantenpas, Makro pas, Airmiles etc..

 

Kortingssites

Velen maken zich hier schuldig aan (ik ook): In de winkel leuke schoenen/ tas/ boeken, etc spotten, om vervolgens even snel online te spieken of er een kortingscode beschikbaar is waar hetzelfde product te koop is. Yep, shame on me. Maar ja, waarom zou je het niet doen als je er op kan besparen? Onlangs kocht ik bijvoorbeeld een slaapzakje voor Mats bij Babyvalue en ik spotte een kortingscode op Deals.be. Scheelde mij uiteindelijk verzendkosten én ik kreeg er gratis voedingsbakjes bij. WIN WIN.

 

Veilingsites

De grootste kennen we natuurlijk allemaal: BVA Auctions voor grotendeels producten en Vakantieveilingen voor uitjes. Ik heb 1 keer iets aangeschaft via BVA. Een koffietafeltje van leder waar ik nog steeds ontzettend blij mee ben. Dat mag ook wel, want nadat mijn bod was geaccepteerd zag ik dat het artikel in Born (Limburg) opgehaald diende te worden. Uiteindelijk heeft het mij extra benzinekosten en een vrije middag gekost, maar hé. Ik heb dan wel een uniek koffietafeltje. Een paar tips voor deze websites:

Vakantieveilingen:

  • Bekijk een keer hoe een veiling verloopt. Hoe snel en hoeveel wordt er geboden?
  • Spreek vervolgens een maximum bedrag met jezelf af.
  • Heb je een bedrag in gedachten? Bijvoorbeeld €20 hoger, bied dan altijd €1,- meer. Als je tegenstander dit bedrag namelijk ook biedt, dan ben jij hem net voor met die ene Euro.
  • Uiteraard is het s’nachts minder druk dan overdag, maar deze truc hebben meer mensen door.

BVA Auctions:

  • Verkijk je vooral niet op de bijkomende kosten. Veilingkosten + BTW. Als je dan uitkomt op een bedrag waarvoor je het product bijna in de winkel kan kopen, bied dan niet (vanzelfsprekend).
  • Heb je twijfels over een product? Ga dan naar een kijkdag alvorens het product wordt geveild. En bij twijfel niet doen!
  • BVA plaatst ook weleens defecte artikelen, dit staat in de productbeschrijving. Lees deze dus ALTIJD goed door.

Op dit moment wordt een groot deel van de inventaris en voorraad van het failliete PhoneHouse geveild, de veiling duurt tot maandag 21 augustus.

 

Dealsites

Toen Groupon net was opgericht, steeg de populariteit van deze dealsite naar ongekende hoogtes. Hele goede deals voor consumenten bleken voor ondernemers helaas een grote kostenpost en leverden vrijwel niets op. Althans; het overgrote deel dan. Toen ik met vriendinnen een avond bij een Peruviaans restaurant gingen eten voor een kwart van de prijs (Groupon bon) voelden we ons wel ietwat schuldig. De arme man rende zich rot en maakt vrijwel geen winst op deze avond. Het eten was heerlijk, maar dat kan ook tegenvallen. Ik heb eens een high-tea bon gekocht (ook via de site) en kreeg uiteindelijk bonbons en diepvries hapjes geserveerd.

Groupon heeft zijn aanbod tegenwoordig aangepast en ik moet zeggen dat er vrij weinig interessante aanbiedingen zijn te vinden. De Duitse Groupon website stunt nog wel eens met Efteling tickets, maar daar blijft het wel bij. Er zijn tal van andere dealsites te vinden, zoals ActieVandeDag, Koopjedeal, etc, etc.. Als er toevallig iets bij zit wat je nodig hebt, dan is het een deal te noemen. Anders noemen we het gewoon maar even nutteloze prullaria.

Hierboven: de handige app Stocard

 

Bulk verkoop websites

Ik weet even niet hoe ik ze anders moet benoemen, maar het gaat hier dus om besloten webshops voor koopjesjagers, zoals Zalando Lounge en Vente-Exclusive. Je maakt een account aan (jouw gegevens = winning voor het bedrijf) en hebt toegang tot de exclusieve sales van bekende merken zoals Diesel, Tom Ford, Converse, Ralph Lauren etc..

Het gaat hier om bulk verkopen die 3 dagen duren en vaak compleet uitverkocht zijn. De bodemprijzen zijn immers aantrekkelijk voor koopjesjagers zoals jij en ik. Ik word inmiddels niet meer gespamd in mijn inbox, nadat ik me heb afgemeld voor dagelijkse updates en wordt op die manier niet meer verleid tot aankopen die ik niet nodig heb. Dat neemt niet weg dat ik 1 keer in de zoveel tijd stiekem een kijkje neem en uiteindelijk iets koop. Onlangs nog, een jurkje van een Moss Copenhagen. Voor €14,- was ‘ie van mij 😉

 

Sale

>Over de ouderwetse Sale periode hoef ik niet zoveel te vertellen; deze blijft nog steeds favoriet. Naarmate het seizoen eindigt, rijzen de kortingen de pan uit. De natte droom van elke koopjesjager en de beste schoonmaak (tot een bepaald niveau) voor de retailer.


Maak jij vaak gebruik van bovengenoemde kortingen? En winkel jij online of offline?

Anne

30 jaar en nog wat, mama van Mats en Jent en tevens modaal verdiener. Wil zoveel mogelijk uit haar budget halen wat erin zit, genieten en ook nog eens sparen en is daarom met MoneyMom gestart.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.