MM onderzoekt

Zoveel verdienen celebs met een enkele Instagram post

Het zal je niet verbazen dat onze BN’ers betaald krijgen voor hun Instagram post als daar een bepaald merk in voorkomt. Ook beauty- en fashionbloggers die veel kleding van eenzelfde webshop dragen, of een erg fijne, nieuwe dagcréme promoten worden hier doorgaans voor betaald, mits zij een groot bereik in volgers hebben. De Amerikaanse website Jezebel vroeg zich af wat celebs nu per Instagram post binnenhalen. Want tja, deze bloggers en onze BN’ers moeten toch ook hun boterham kunnen eten.

Uiteraard zijn we allemaal benieuwd of deze boterham dik besmeerd kan worden, of dat ze het moeten doen met een laagje appelstroop. In principe is het hele principe van – betalen voor een social media post- al even bekend, maar sinds de explosie van het aantal social media, is er een totaal nieuwe markt ontstaan waar weer regels aan gebonden zijn. Zo is de promotor sinds enige tijd verplicht om in de post aan te geven of deze gesponsord is. Dit kan door middel van de hashtag #spon. Transparant en eerlijk tegenover de volgers.

Wanneer je scrollt door de Instagram feed van Kylie Jenner en je stuit op wat foto’s met daadwerkelijke producten, kijk dan eens naar de beschrijving. Met volle zekerheid kan ik je garanderen dat daar de naam van het product in staat. Maar waarom zou Kylie, zelf volledig voorzien van alle luxe, haar persoonlijke Instagram willen ‘ vervuilen’ met posts van biologische thee? Is het bedrag wat voor een Instagram post wordt neergelegd dan echt zo belachelijk hoog?

In principe wel. De Kardashians zijn bijvoorbeeld een ‘reality familie’ en hebben stuk voor stuk miljoenen volgers. De reality scene op zich is al heel populair bij volgers, omdat zij zichzelf identificeren met een echt persoon en geen bepaalde actrice. Zo komt de gesponsorde post van ‘ FIT tea’ terecht tussen de foto’s van North en Penelope, de nichtjes van Khloe Kardashian. Op deze manier lijkt het alsof deze thee deel uitmaakt van haar drukke en perfecte dagelijkse leven.

Een gesponsorde Instagram post met een top mode blogger kan een merk tussen de €5000,- en €15.000 kosten. Bijna vijf keer zo veel als 1,5 jaar geleden. De top in deze industrie bevindt zich in de Kardashian familie die gemiddeld 100K tot 300K vragen voor 1 Instagram post.

Jezebel besloot onlangs de stoute schoenen aan te trekken en stuurde aanvragen naar de managers van enkele celebs. Even om een daadwerkelijke schatting te maken van de gemiddelde prijs.

Stephanie Pratt.

Is bekend geworden door haar rolletje als zus van broer Spencer in de Amerikaanse reality serie The Hills. Ze heeft 680K volgers en vraagt $7.000 voor een Instagram post.

stephanie pratt

Scott Disick.

Ex-vriendje van Kardashian telg Kourtney, dus nog voorzien van een groot aantal volgers. Zijn Instagram account letthelordbewithyou telt momenteel 13,8 miljoen volgers. Zijn huidige vraagprijs voor 1 post ligt dan ook tussen de $15.000 en $20.000,-

Schermafbeelding 2016-02-08 om 16.33.29

Ambitie om door te groeien naar dit soort bedragen? Zorg dan vooral dat je bekend wordt door een reality-achtige serie, wordt een spraakmakende socialite en omring je door vele, vele trouwe volgers. Maar doe vooral gek, heel gek. Amerikanen zijn er vooral dol op.

Handtekening

Anne

30 jaar en nog wat, mama van Mats en Jent en tevens modaal verdiener. Wil zoveel mogelijk uit haar budget halen wat erin zit, genieten en ook nog eens sparen en is daarom met MoneyMom gestart.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.