Het is precies 2 weken geleden dat de Black Friday deals ons om de oren vlogen. Wie heeft er niet talloze mailtjes ontvangen van merken, webshops en zelfs providers ontvangen. En het gaat hier niet over die ene vrijdag. Want Black Friday ging ook in het weekend door. En daar is Cyber Monday ook nog achteraan geplakt. En vooruit, omdat Nederlanders toch even wat tijd nodig hebben voor het doen van een aankoop, hebben de meeste retailers er maar gewoon een Stunt Week van gemaakt. Onlangs schreef ik al een artikel over hoe je verstandig shopt tijdens deze dagen, maar vandaag ga ik dieper in op de prijsveranderingen. Zijn die kortingen wel zo eerlijk en aantrekkelijk als veel webwinkels doen overkomen?
Allereerst: wat is mijn ‘Black Friday buit’? Ik zal je teleurstellen: niet erg veel. Wel heb ik mijn verlanglijstje voor kerst doorgegeven, omdat ik zag dat een aantal items waren afgeprijsd. Om precies te zijn waren dit er twee, waarvan de korting niet zo denderend was. Maar goed, als je iets kunt besparen.. Wel heb ik wat dingen van mijn ‘black friday wishlist’ (zie vorig artikel: verstandig shoppen tijdens black friday) af kunnen strepen en ik heb me er verbazingwekkend goed aan weten te houden:
- Kleding bij Mango voor Mats en Alex met 30% korting
- Jasje voor Mats bij C&A met 25% korting
- 2 kerstcadeautjes bij de Bijenkorf met 20`% korting
De Google Home kopen we nog even niet. Er zitten mijn inziens momenteel te weinig functionaliteiten op. Daarnaast kunnen veel van onze huishoudelijke apparaten er nog niet mee verbonden worden en was het vooral een leuk hebbeding. En dan vind ik €100,- in een vrij dure maand nog erg veel. Ons koffiezetapparaat gaat ook nog wel even mee, aangezien het ding gewoon een keer schoongemaakt moet worden. 😉 Daarnaast heb ik (op zaterdag) nieuwe veterboots aangeschaft, maar dit was geen ‘black friday deal’. De schoenen hadden WEL een fijn prijsje en kon ik dus afstrepen van mijn wish-list.
Ook kreeg ik veel leuke reacties van volgers over mijn vorige artikel, waaruit bleek dat vooral de categorie elektronica en huishoudartikelen de moeite waard zijn tijdens Black-Friday. Zo had iemand een stofzuiger gekocht, een andere besloot toch maar eens voor de noise-cancelling headphones te gaan en werd er ook een nieuwe TV aangeschaft.
Prijspeilen onderzoek
Ingenico groep vroeg mij om een aantal items te zoeken die een vrouw van mijn leeftijd zou aanschaffen. Ik besloot te kijken naar artikelen die rond de feestdagen erg in prijs kunnen schommelen, zoals geurtjes en speelgoed. Maar ik hield ook een aantal andere categorieën in de gaten van verschillende webshops. Het plan?
De prijzen van al deze artikelen tijdens Black Friday vastleggen en die vervolgens vergelijken met het prijspeil van 30 november en 6 december. Zie hieronder de resultaten:
Webwinkel/ artikel | Black Friday | 30 november | 6 december |
---|---|---|---|
Top1Toys - Duplo familiehuis | van €39,99 --> €31,99 | €39,99 | €39,99 |
Wehkamp - Duplo boerderij | van €59,95 --> €39,95 | €45,95 | €44,95 (uitverkocht) |
Prenatal - Maxi Cosi Pebble | van €169,- --> €125,- | €139,- | €139,- |
Media Markt - JBL koptelefoon T450BT | van €89,99 --> €79,- | €38,99 | €38,99 |
Bol.com - Gucci Rush 50ml | van €79,99 --> €44,49 | €44,- | €49,47 |
Douglas - Tangle Teezer | van €14,95 --> €11,21 | €14,95 | €14,95 |
Barbecueshop - Patton Kamado Grill Large | van €999,- --> €569,- | €579,- (uitverkocht) | €555,- |
Van een volger kreeg ik de laatste, ietwat vreemde prijsschommeling binnen. Ze had deze opgemerkt nadat haar vriend zijn zinnen op een bepaalde barbecue had gezet. Met Black Friday in het vizier, was er immers een kans aanwezig dat er gestunt zou worden. En op een barbecue van €569,- is zelfs 10% korting al fijn. Maar wat blijkt: op de maandag voor Black Friday stijgt de prijs van deze barbecue ineens met €80,- naar €649,-. Oké, dat kan, maar toch vreemd. Op Black Friday zelf opent de webshop haar deuren met spetterende deals. Tenminste.. de barbecue lijkt afgeprijsd te zijn, maar heeft gewoon weer de ‘oude’ prijs gekregen van €569,- met een grote knaller van een Black Friday melding ernaast.
Terwijl de prijs in werkelijkheid precies hetzelfde is gebleven als een week daarvoor. Het prijspeil schommelt hier dus net zo veel als de veerboot naar Terschelling tijdens de novemberstorm. Wat is de reactie van de winkel?
Tja, die is redelijk nietszeggend. De reactie was te verwachten, want ze wijten de prijsschommelingen aan de huidige concurrentiestrijd in de branche en de economie. Daar is niet veel tegenin te brengen. Een webshop heeft immers het recht om prijswijzigingen door te voeren. Uiteindelijk blijkt deze shop alsnog de goedkoopste aanbieder in dit type barbecue te zijn, dus ‘all good’, maar helemaal netjes is het niet.
Media Markt en Black Friday:
En dan de Media Markt. Wat is daar gebeurd? Ik controleer het type koptelefoon ongeveer 8 keer, maar het blijkt toch echt dezelfde te zijn, met een prijsverschil van €51,- LAGER ten opzichte van de prijs tijdens Black Friday. Is het een prijsfout? Ik vraag het aan Media Markt en zij vertellen mij dat de koptelefoon ook op Black Friday een prijs had van €38,99. “nee hoor” antwoord ik en verstuur de printscreen van de aanbieding.
Even later volgt het antwoord: “Het zou kunnen zijn dat er destijds een fout in de advertentie zat, ik kan namelijk niet meer achterhalen of deze destijds voor die prijs verkocht is, sorry!” Hmmkee. Vind ik toch wel een tamelijk grote fout moet ik zeggen. Ik vergelijk ook nog even een LG wasmachine en die blijkt wel eerlijk in prijs te zijn gedaald (na Black Friday) – om vervolgens weer de oude prijs te krijgen.
Bol.com en de prijsschommeling:
Ik vraag Bol.com ook nog even om opheldering. De prijs van het parfum is namelijk gelijk gebleven, maar het is geen Black Friday deal meer. Hun antwoord is als volgt: “Op dit moment is deze afgeprijsd. Er is nu een korting van 45%, dus ongeveer hetzelfde als met de korting van Black Friday”. Fair enough. In Nederland mogen retailers over het algemeen zelf beslissen wanneer zij bepaalde artikelen afprijzen, dus het is ook Bol.com zijn grootste recht. Maar Black Friday heeft op deze manier geen toegevoegde waarde 😉
En de lokale retailers?
Die doen het vrij goed, maar zijn lastiger op online vlak te controleren. Op Black Friday zelf struin ik (in ons dorp) nog wat winkeltjes af. In de kinderkleding speciaalzaak wordt 15% extra korting gegeven en de traiteur biedt een aantal borrelplankjes voor een speciale prijs aan. Deze acties blijken echt eenmalig te zijn want de daaropvolgende week is er geen aanbieding meer te bespeuren.
Volgens recentelijk onderzoek van Ingenico doen de kleinere retailers uit eigen land het tijdens Black Friday goed ten opzichte van de grote internationale merken. Van de Black Friday-shoppers heeft 26% een voorkeur voor kleine, gespecialiseerde lokale winkels en 64% kiest het liefst voor gevestigde Nederlandse merken zoals Bol.com/H&M etc. 31% gebruikt bij voorkeur internationale webshops als Amazon.com en AliExpress.
Heel interessant om te zien hoe commerciële spelers met die prijsaanpassingen omgaan. Top artikel!
Wat lief! dankjewel xx
Interessant om te lezen! En beetje rare reacties maar inderdaad: was te verwachten
Ja was inderdaad te verwachten:-) maar ik stond wel echt perplex bij de uitkomst hiervan :-O