Afgelopen weekend werd ik opeens verrast door een overdaad aan enthousiaste mamabloggers die iets heel bijzonders hadden gespot: een korting van ruim 90% op een hoogslaper bij Leen Bakker. De prijs, die normaal boven de €300,- ligt, was gedaald tot een miniem bedrag van €24,-. Op dat moment keken mijn vriendin en ik naar de website en hebben bericht maar snel weer weg geklikt. Waarom? We geloofden niet dat ze daadwerkelijk nog geleverd zouden gaan worden. Is Leen Bakker verplicht zijn afspraak na te komen? En hoe zit dat eigenlijk met prijsfouten in vliegtickets? Ik zocht het uit.
Gisteren bleek uiteindelijk, volgens een woordvoerder van Leen Bakker, dat het hier inderdaad om een prijsfout ging. Door een technische storing heeft het bestelsysteem korting op korting gestapeld, waardoor het uiteindelijk tot een schamel bedrag van €24,- kwam. Een dag later gebeurde het omgekeerde; het systeem kon de hoge wiskunde niet aan en stelde de prijs bij tot een bedrag van €9999,-.
Afijn, het artikel is honderden keren afgerekend. Het lijkt me sterk dat Leen Bakker zo’n groot magazijn heeft, maar daarnaast is het nog maar de vraag of ze verplicht zijn dit artikel te leveren. Als je als consument zijnde een betaling hebt voldaan, dan mag je toch verwachten dat de verkoper verplicht is de afspraak na te komen? Nou, dat ligt toch net iets anders:
Wanneer je op zoek bent naar een bepaald product, dan ga je je in de meeste gevallen eerst oriënteren op de prijs. Wat betreft de hoogslaper van Leen Bakker; hiervan is algemeen bekend dat deze normaliter een veel hogere prijs heeft van boven de €200,-. Anders was het bericht van de prijsfout ook niet ‘viral’ gegaan. In dit geval spreken we van een kennelijke vergissing. Het is immers voor iedereen duidelijk dat Leen Bakker een foutje heeft gemaakt. Mede omdat er op de webshop zelf geen melding wordt gemaakt van een enige vorm van stuntaanbieding, leegverkoop of mega-sale.
(Bron: Thuiswinkel)
Kennelijke fouten of vergissingen binden de ondernemer niet. In dit geval is Leen Bakker dus niet verplicht de hoogslaper voor de prijs van €24,- te leveren. Wel dient iedere consument zijn/haar geld terug te krijgen. Jammer de bammer dus. Maar.. Leen Bakker heeft belooft om het goed te maken met iedere gedupeerde moeder.
Wanneer heb je wel geluk bij een prijsfout?
Bij vliegtickets. Gemiddeld iedere 2 weken wordt er wel ergens een prijsfout gemaakt, waardoor een vliegticket opeens bizar laag geprijsd is. Je hebt er als Nederlander niet zoveel aan wanneer een ticket van Mexico-Stad – Rio de Janeiro €20,- kost, maar een enkeltje Amsterdam – New York voor €10,- klinkt al vele malen beter.
Hoe ontdek je die prijsfouten in vliegtickets?
Door de vele ticketdeal-websites die er nu te vinden zijn, zoals TicketSpy of WeFlyCheap. Hier zijn vaak spotgoedkope tickets of all-in reisdeals te vinden. Maar de echte prijsfouten worden opgespoord via ErrorFares. Een initiatief van Roel de Lange, die al jarenlang de wereld rondreist voor een prikkie. Via mail-updates deelt hij bizar laag geprijsde vliegtickets en hotelovernachtingen.
En die tickets worden wel geleverd voor die prijs?
In de meeste gevallen wel. Het nadeel is dat prijsfouten in vliegtickets erg snel worden ontdekt en daarom weer worden gewijzigd. Echter, als je er snel bij bent, dan heb je dus daadwerkelijk een spotgoedkoop ticket te pakken. Vliegtuigmaatschappijen hebben geen zin in rompslomp van terugboekingen of negatieve publicaties, maar zijn wel gerechtigd om de tickets vanuit hun kant te annuleren. Wanneer je met een creditcard boekt schijnt de kans net iets groter te zijn dat je je tickets alsnog voor de bodemprijs krijgt. En wacht met boeken van hotels totdat je de tickets hebt ontvangen! Anders zou het jammer zijn.
Heb jij weleens een prijsfout ontdekt en er vervolgens dankbaar gebruik van gemaakt?
Fijn artikel! Heel interressant om te lezen.
Mijn schoonzusje is wel eens voor een bizar lage prijs gaan vliegen en had er ook een accomodatie bij.
Liefs, Nathalie
Oh wat fijn voor je schoonzusje! Je kan echt geluk hebben met die lage vliegtickets, dus hou het zeker in de gaten! 🙂
Wist helemaal nieteens dat dit kon! Heftig, maar wel onwijs chill als je op die manier bijvoorbeeld goedkope tickets kunt krijgen.
Ja bizar hé! Laatst kreeg ik een mail met een prijsfout in een retour-ticket Guatemala City – Amsterdam voor €225,- !