Afgelopen week is de Airhelp score gelanceerd. Een jaarlijkse ranking van vliegvelden- en maatschappijen op basis van service, klantwaardering, tijd-prestaties en overige zaken die belangrijk zijn voor de reiziger. De lijst is samengesteld door Airhelp. S’werelds grootste claimbureau als het gaat om geannuleerde en vertraagde vluchten. Natuurlijk deel ik vandaag niet alleen de beste, maar ook de slechtste uitkomsten van dit onderzoek. Inclusief mijn eigen vliegervaring met deze maatschappijen en die zijn niet allemaal positief 😉
Laat ik maar direct met de deur in huis vallen. De winnaars van dit jaar zijn:
Verrassend – Of nou ja eigenlijk niet, dat er dit jaar weer 2 vliegmaatschappijen uit de VAE in de lijst staan. Zoals we misschien allemaal wel weten, zijn de maatschappijen uit Dubai, Qatar en Abu Dhabi zeer hoog gewaardeerd en staan ze bekend om hun hoge servicegraad.
Vorig jaar stond Singapore Airlines nog op de eerste plaats. Dit jaar is de Aziatische vliegmaatschappij maar liefst 3 plaatsen gezakt naar de 4e plek. Qatar heeft dit jaar de welverdiende eerste plek gekregen, want de totaal beoordeling ligt ver boven de rest van de top 5 en kan bijna uitmuntend genoemd worden.
Mijn ervaring met Qatar Airways is ook zeker positief te noemen. Naast het feit dat je niet als een sardientje bent opgevouwen (lees: meer beenruimte), word je de gehele vlucht verwend met lekkers, onbeperkt drinken en zijn de voorwaarden voor het vliegen met baby’s/ kinderen ook meer dan prima.
Onze eigen KLM doet het ook helemaal niet zo slecht. De blauwe vogels zijn dit jaar op de 11e plek beland met een 8. Transavia bevindt zich een paar plekken lager, op nummer 20 met een 7.8.
Je kunt ze ook luchthavens noemen, ik heb nog steeds geen idee welke mijn voorkeur heeft. Afijn. Hoe doet Schiphol het eigenlijk? Ook niet heel slecht, al had het wel beter gekund. Het grootste vliegveld van Nederland is op de 44e plek beland, wat ik eigenlijk nog best knap vind. De negatieve nieuwsberichten van de laatste tijd liegen er niet om. Schiphol kan de drukte bijna niet meer aan en er zijn al een paar incidenten geconstateerd die heel anders hadden kunnen aflopen.
En wat is dan wel het beste vliegveld? Dat is Hamad International Airport, gelegen in Doha, Qatar. Thuisbasis van, jawel: Qatar Airways. Hamad is inderdaad een verademing in vergelijking met Schiphol. De luchthaven is enorm en krijgt van Airhelp een 8.8. Opvolger is Athene International Airport met een 8.7. De internationale luchthaven van Tokyo staat dit jaar op nummer 3 met een 8.6. Een nek aan nek race zo te zien.
De slechtste vliegvelden bevinden zich verspreid over de hele wereld. Zo staat Kuwait Airport op nummer 1 en staat voornamelijk negatief bekend om zijn slechte punctualiteit in combinatie met slechte recensies van reizigers. Opvolgers zijn o.a London Stansted Airport en Paris Orly Airport. Luchthavens die veel low-cost carriers ontvangen en wellicht daarom minder groot in voorzieningen zijn.
Laat ik ook hier maar gelijk met de deur in huis vallen: De slechtst beoordeelde luchtvaartmaatschappijen van 2018 zijn:
Met Wow Air heb ik nog nooit gevlogen, maar ik hoor er wel diverse verhalen over. En niet allemaal positief. Zo vlieg je al vanaf €200,- naar New York, maar is dit enkel en alleen de vlucht zelf. Je betaalt veel voor het bijboeken van een stuk (hand)bagage of on-board beverages zoals eten en drinken. Begrijpelijk, want de prijs is natuurlijk bizar laag in vergelijking met de concurrenten en hier kun je van tevoren al rekening mee houden. Maar de on-time performance ligt ook laag. Dat betekent dat er regelmatig vertragingen zijn en daar heeft ieder mens een hekel aan.
Zelf heb ik 1 keer met Easyjet gevlogen naar Rome. Nu schijnt dat een beruchte route te zijn met veel vertragingen. En dat heb ik gemerkt. De heenweg ging prima (met Vueling), maar op de terugweg kregen we te maken met maar liefst 9 (!) uur vertraging. Als compensatie ontvingen wij een voedsel/drink bonnetje van €3,50, loze beloftes en chagrijnig personeel dat ‘er ook niets aan kon doen’. Deze lage ranking hebben ze mede te danken aan de slechte afwikkelingen van claims en de vele vertragingen. Uiteraard heb ik een claim ingediend (3 jaar geleden), maar tot op de dag van vandaag heeft Easyjet hier niet op gereageerd. Ze staan bekend om het negeren van claims en deze zijn enkel uit te vechten via de advocaat. Wat mij betreft ‘case closed’, maar ook: ‘ik kies liever een ander’.
Ik wil het toch nog even kort over RyanAir hebben. Ook deze maatschappij doet het niet al te goed en is op de 6e plek van slechtste maatschappijen. Wel is hun punctualiteit veel beter dan de vorige maatschappijen, maar wordt de service ronduit slecht genoemd. RyanAir vliegt in de meeste gevallen dus op tijd en dat is wel 1 van de belangrijkste eigenschappen van een maatschappij in mijn ogen. Naast het feit dat ze vooral veilig vliegen natuurlijk ;-).
Deze lijst is met zorg samengesteld door Airhelp, van wie ik het persbericht kreeg toegestuurd. Airhelp helpt reizigers hun rechten te behalen bij vertraagde en geannuleerde vluchten. Passagiers kunnen checken via de gratis Airhelp app of zij recht hebben op een vergoeding voor een verstoorde vlucht, waarna het bureau de zaak verder afhandelt.
Bijna 2 jaar geleden (oh my, wat gaat de tijd snel) schreef ik een artikel…
Je hebt mensen die kamperen het einde vinden en mensen die een caravan, tent of…
Ja ja, daar is 'ie weer. Hét overzicht van zorgverzekeringen voor vrouwen met een kinderwens…
Vinted. Enkele jaren geleden installeerde ik de marktplaats-app voor tweedehands kleding al eens, maar ik…
Als rasechte Mexico liefhebber heb ik inmiddels zoveel tips verzameld, dat het me verbaasde dat…
Nu het aanschaffen van tweedehands items wint aan populariteit, lijkt het mij een mooi moment…