Een 2e auto was vroeger een grote luxe die (bijna) niemand zich kon veroorloven. Veel vrouwen bleven thuis bij de kinderen, waardoor er maar 1 salaris over bleef om van te leven. Tegenwoordig is dat wel anders. Een 2e auto is nog steeds een luxe, maar soms ook pure noodzaak. Wij moesten er vorig jaar ook aan geloven. Een grote aankoop, maar waar let je op bij de aanschaf van een 2e auto? Naast het feit dat deze niet al te veel mag kosten, zal de auto ook baby-proof moeten zijn. Independer heeft een erg handige checklijst opgesteld, als het aankomt op het kopen van een nieuwe auto die kinderproof moet zijn. Deze punten, in combinatie met mijn eigen tips, deel ik graag met jullie in dit uitgebreide artikel. Ik hoop dat ik hier heel veel potentiële kopers (ouders of niet) wat minder keuzestress bezorg 😉
“Mam, hoe deed jij dat vroeger, toen pap aan het werk was en wij naar school gebracht moesten worden?”. Mijn moeder antwoordde: “Als er niemand was die jullie kon brengen met de auto, dan ging jij achterop de fiets, je broertje voorop en de baby (mijn andere broertje) bleef even thuis. Ik fietste vervolgens zo hard ik kon, weer terug met je kleine broertje, naar de baby”. Slik. Dit zou tegenwoordig een reden zijn om al een auto aan te schaffen. Of niet? ‘Nou, kijk eens naar de mogelijkheden van bakfietsen en draagzakken. Er is heel veel mogelijk, dus een auto is wat dat betreft niet noodzakelijk’ hoor ik je denken.
Nu is ieder persoon verschillend, dus ook het moment waarop je denkt: Nu moet die 2e auto er echt komen. Voor ons was dat het moment van mijn nieuwe baan in combinatie met de komst van Mats. Aangezien ik hem iedere ochtend naar de gastouder/grootouders moet brengen is een auto best handig, wegens de hoeveelheid bagage die ik mee zal nemen (lunch, kleren, voeding, luiers, laptop, etc.).
Daarnaast is mijn nieuwe werkgever slecht te bereiken met het openbaar vervoer en worden de reiskilometers vergoed. Om onszelf heel wat tijd, frustraties en moeite te besparen moest die 2e auto er dus wel komen. Maar.. deze mocht echt niet te veel kosten. Ook niet wat betreft vaste lasten zoals verzekering, belasting, benzine en onderhoud.
Inhoud
1. Hoe groot moet de auto zijn?
Misschien wel het belangrijkste en eerste punt waar je naar kijkt. Als het om een tweede auto gaat, heeft deze over het algemeen minder ruimte nodig dan de eerste. Althans, in ons geval was dat zo. Natuurlijk moet er plek zijn voor een kinderstoeltje, een kinderwagen en een buggy, maar voor de rest hadden we vrij weinig eisen. Als het even kan een 5-deurs, maar dat hoeft niet perse. Tegenwoordig is een 3-deurs ook prima te doen, vooral als je kind wat groter is en zelf in kan stappen. Indien je vaak last hebt van je rug (of je bent al wat ouder), dan is een auto met een hoge instap geen overbodige luxe. Het betekent minder belasting voor je rug wanneer de gordel of het kinderzitje vastgemaakt moet worden.
2. Veiligheid & comfort
Vervolgens hebben wij gekeken naar de veiligheidspunten van de auto.
Gelukkig zijn de eisen rondom veiligheid tegenwoordig erg streng, maar als je een tweedehands auto koopt, kan het zijn dat deze niet alle (veiligheids)punten heeft die je misschien wel zou willen:
- airbags
- een fijne, ergonomische zitpositie
- aanwezige veiligheidssystemen (zoals Elektronische Stabiliteitscontrole, ABS)
- het zicht vanaf de bestuurdersstoel
- kreukelzones
- stuurbekrachtiging
- Iso-Fix punten
3. Diesel, hybride of benzine?
Hybride rijden is erg aantrekkelijk. Je betaalt minder brandstof, je draagt een steentje bij aan het milieu en je auto maakt veel minder geluid (voor sommigen een minpunt;-)) De belastingvoordelen voor hybride auto’s worden echter wel steeds minder, omdat dit soort auto’s vaak minder kilometers elektrisch rijden dan eerder gedacht.
De nadelen: Wegenbelasting is vaak wat hoger vanwege het accugewicht, de accu zelf is erg prijzig wanneer deze vervangen moet worden en tweedehands hybrides zijn op dit moment nog erg duur.
Diesel kan vaak een optie zijn voor de eerste auto. De reden dat mensen tegenwoordig nog voor een diesel auto kiezen is simpelweg vanwege de vele kilometers. De wegenbelasting is hoger, maar de brandstofprijs is lager. Diesel rijden is pas voordeliger vanaf 30.000 km per jaar.
Benzine is dan weer de gulden middenweg (tussen een hybride en diesel) en hetgeen waar de meeste opties in te vinden zijn. LPG is de meest goedkope brandstof. Echter, het aanbod in tweedehands auto’s is vrij laag en de LPG installatie is – net als de hybride accu – erg prijzig om te laten vervangen.
4. Vaste lasten (de ‘kleintjes’)
Heb je een paar leuke auto’s op het hoog? Vergelijk dan eerst onderstaande componenten om je vaste lasten te bepalen.
- Motorrijtuigenbelasting
- Autoverzekering
- Brandstofkosten
- Afschrijving
- Onderhoud
Wij hebben een excel lijst gemaakt (is ‘ie weer) waarin de aanschafprijs per gewenste auto is opgenomen en daarnaast de gemiddelde vaste lasten per maand. De lijst hebben wij samengesteld op basis van tien jaar autorijden. De afschrijving baseer je hier dan ook op. Op het Nibud is een lijst te vinden met gemiddelde kosten per klasse auto.
Neem deze kosten in je lijst op, vergelijk per auto en bepaal goed voor jezelf wat je maximale lasten per maand kunnen zijn.
Tip: Onthoud ook hierbij dat je bespaart op je autoverzekering als je weinig kilometers rijdt, een kleinere auto koopt of voor benzine of diesel kiest.
Oh ja. Heb je je schadevrije jaren al gebruikt voor de verzekering van je eerste auto? Dan kun je deze helaas niet meenemen naar je 2e auto. Laat je partner deze verzekering afsluiten of neem genoegen met 0 schadevrije jaren.
Het energielabel
Op het energielabel is te vinden hoe schoon en zuinig een auto is. Dit zegt meer over:
- hoeveel brandstof de auto verbruikt;
- wat de aandrijving is (brandstofsoort, hybride of elektrisch);
- de klasse van zuinigheid (begint bij A, zeer zuinig tot G, zeer onzuinig);
- de CO2-uitstoot in gram per kilometer.
Op veel tweedehands auto-websites en bij autodealers is het energielabel op een prominente plek te vinden. Het geeft immers direct aan of je veel of weinig vaste lasten kwijt bent aan de wegenbelasting, brandstof etc..
Je kunt hier op voorhand al een hele goede selectie in maken, zodat de keuzemogelijkheden nog beperkter worden.
Onze uiteindelijke keuze voor een 2e auto:
Op basis van deze checklist hebben wij heel gericht kunnen zoeken. Uiteindelijk hebben wij dan ook gekozen voor een driedeurs Citroen C1. Een kleine auto, maar met net genoeg ruimte voor de kinderwagen. 44.000 kilometer op de teller en daarnaast voorzien van Iso-Fix (erg fijn met een 3-deurs), een airbag die makkelijk uitgezet kan worden en het is ook nog eens een automaat J Een perfecte instaphoogte voor als Mats straks kan lopen en erg goedkoop wat betreft vaste lasten. Ik ben er nog iedere dag ontzettend blij mee .
De kosten voor deze 2e auto:
Voor deze Citroën betalen we €4.200.
- Wij besluiten 7 jaren voor de afschrijving te nemen: €50,- per maand
- Daarnaast betalen wij €26,- per maand aan verzekering.
- €25,- per maand wegenbelasting.
- En kunnen wij rekenen op een gemiddeld onderhoudsbedrag van €45,- per maand.
In totaal zijn wij dus €146,- per maand kwijt aan vaste lasten. Voordat wij deze auto kochten hadden wij een streven van rond de €150,- (maximaal). Dat is ons goed gelukt!
Deze tip kreeg ik van Independer en heeft bij ons erg goed in de praktijk gewerkt: Als je jouw favo auto hebt gevonden, is er bijna altijd ruimte om te onderhandelen over de prijs. Het is slim om als richtlijn 4 tot 8 procent van de cataloguswaarde te nemen.
Lukt het niet om iets van de vraagprijs af te krijgen? Probeer er dan gratis extra accessoires of opties bij te krijgen. Dit heeft goed bij ons gewerkt. Omdat wij de auto direct wilden meenemen, kregen we een korting van €500. Omdat de afleverbeurt was inbegrepen, hebben we deze niet laten doen en uiteindelijk een extra korting ontvangen.
Ruil je je auto in? Laat hem dan van tevoren bij een ander autobedrijf taxeren, zodat je sterker in de onderhandeling staat.
Wij hebben ook een tweede auto aangeschaft voor de komst van onze zoon. Het was wel lastig om een kleine auto te vinden waar de kinderwagen achterin past.
Ik ging altijd met het openbaar vervoer of de fiets naar mijn werk, maar als ik voor of na mijn werk naar de kinderopvang moet is dat geen optie.
Wij hebben gebruik gemaakt van een ‘tweede gezinsauto’ regeling bij onze verzekering waarbij de schadevrijejaren van mijn man voor zowel de eerste als de tweede auto gelden.
He wat fijn zeg, zo’n regeling! Bij welke verzekeraar ben je aangesloten? Bij deze Citroën moet ik wel even passen en meten wat betreft de kinderwagen, maar dat was maar voor even. De buggy gaat er nu makkelijk in. Daarnaast neemt diegene die Mats heeft, de grotere auto mee. Dus we hebben eigenlijk nooit frustraties van een te kleine auto 🙂
Wij denken er ook over na om een extra auto te nemen. We hebben meer ruimte nodig voor boodschappen en het vervoeren van onze kinderen. Ook hebben mijn partner en ik bijna elke dag de auto nodig voor ons werk. Ik ga de verschillende punten meenemen bij het maken van een keuze.