Onlangs werd mijn aandacht getrokken door de kersttrui actie van de Postcode loterij. Slim op de trend ingespeeld dacht ik zo, want foute kersttruien zijn in dit jaar. Dus zien we Nicolette, Quincy en zelfs Gaston op het scherm voorbij huppelen in de meest lelijke – en tegelijk leuke – kersttruien.
De kersttruien-actie is er alleen voor nieuwe abonnees, bestaande abonnees hebben volgens de loterij hun eigen voordeel. En dan gaat het los op Facebook. Commentaar geven op een immense instantie is dan heel makkelijk en aantrekkelijk voor de mensch. Zo vertelde ene Cor dat hij al 12 jaar meedeed aan de loterij, maar nog nooit iets had gewonnen. Omdat hij een uitkering heeft, verdient hij ook wel een keer een extraatje. Natuurlijk Cor, dat verdien je ook. Maar denk je niet dat je die maandelijkse €12,75 ergens anders voor had kunnen gebruiken? Inmiddels had je al €1.836 bij elkaar kunnen sparen. Voor dit bedrag koop je een prima 2dehands Fiat Panda, ga je op All Inclusive vakantie naar Turkije of Spanje, schilder je alle kozijnen opnieuw of koopt 263 appeltaarten bij de HEMA.
Naast kleding, -parfum en media winkels, ruiken ook de loterijen een boel geld wanneer zowel de kerstdagen als het nieuwe jaar naderen. Koop je ieder jaar een oudejaarslot? En meldt je je nog net op tijd aan voor die postcode kanjer? Want de kanjer zal maar in je straat vallen wanneer jij toevallig hebt besloten om geen loten te kopen. Of dat staatslot eindigt op je normaal standaard gekozen gelukscijfer. Eerder geconstateerde psychische problemen en zelfs rechtszaken hebben aangetoond dat men dit soort pech dus niet trekt. En dan nog iets; je zal maar geen geld op je rekening hebben staan. Deze jongeman is het levende bewijs van dit soort gebeurtenissen wat onlangs plaats heeft gevonden.
Toch ben ik ook schuldig aan deze psychologische loterij trend en schaf ik iedere december een postcode lot aan. Ook de Staatsloterij wordt vaak niet overgeslagen. Ik was wel erg benieuwd naar de win-kansen tijdens de grote oudejaarstrekking. Oké, er wordt een knaller van 30 miljoen uitgereikt, maar het aantal prijzen staat gelijk aan die van de maandelijkse trekkingen. Ik besloot navraag te doen naar de Staatsloterij, waarna zij me doorverwezen naar hun jaarresultaten.
Een simpele berekening vertelde me dat de opbrengst per maandelijkse trekking ongeveer 41 miljoen is. Tijdens de oudejaarstrekking is de omzet maar liefst 120 miljoen. Dat betekent dat er 3 keer meer loten worden verkocht tijdens deze speciale trekking, waardoor je kans uiteraard ook 3 keer kleiner wordt om in de prijzen te vallen.
Pure psychologie en een tikkeltje traditie om een oudejaarslot te kopen. Wat mij betreft is het kleine sprankeltje hoop en een scheutje fantasie genoeg om deze jaarlijkse traditie voort te zetten.;-)