Er is een periode geweest dat ik piloot wilde worden. De vrijheid, het besturen van zo’n groot voertuig en het riante salaris waren de perfecte ingrediënten voor mijn droombaan. Toch belandde die droombaan allang weer op de achtergrond toen ik bij het punt was aangekomen een studie te kiezen. Mode had destijds mijn voorkeur en ik ben nog steeds blij met deze keuze. Anyway, we weten natuurlijk allemaal dat het een zeer goed betaald beroep is. Maar we weten ook dat de bijbehorende opleiding rete-duur is, als je al door de strenge selectie komt. En dan moet je vervolgens wel aan de bak bij een maatschappij, om die torenhoge schuld weer af te betalen. Hoeveel verdient een piloot eigenlijk, hoeveel kost de pilotenopleiding en hoe hoog ligt het startsalaris? Ik zocht het uit.
Het piloten salaris kwam onlangs weer eens in opspraak wegens de staking bij Transavia. Vele gedupeerde reizigers uiten hun frustraties en onbegrip naar het salaris van de vliegers. De Telegraaf publiceerde vervolgens een artikel waarin werd gezegd dat piloten meer verdienen dan ministers. Nog meer ophef.
Tja, als ik de privium parkeerplaatsen bij Schiphol bekijk (waar veelal piloten en verkeersleiders geparkeerd staan) dan staan daar geen simpele bakblikjes. Het is een mix van nieuwe kentekens in combinatie met grote, dure merken. De piloten die ik ken zitten er ook allemaal warmpjes bij. Veelal in een vrijstaand huis met trendy inrichting en een vrouw die misschien wel werkt, maar niet HOEFT te werken.
First of all… Over welke competenties dien je te beschikken als je een pilotenopleiding wilt volgen? Een blik op de website van de KLM flight academy leert mij dat je in ieder geval in het bezit moet zijn van een Havo/MBO4 diploma. De opleiding neemt zo’n 2 jaar in beslag.
De toelatingsprocedure is erg streng en bestaat uit 3 fases. De 2e fase ‘het onderzoek vliegaanleg’ is het belangrijkst en tevens moeilijkste moment waar vele leerlingen afvallen. Kosten voor deze selectieprocedure? €655,-. Mocht je uiteindelijk niet worden toegelaten, dan betaalt de vliegschool je medische kosten á €480 terug.
De opleidingskosten voor de flight academy KLM 2018 zijn nog niet bekend, maar de VNV (Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers) kan mij een mooi beeld geven van de gemiddelde bedragen die tegenwoordig gehanteerd worden bij vliegscholen in Nederland. De opleiding vergt een investering van minimaal €85.000, wat uiteindelijk in de meeste gevallen zal oplopen tot €150.000. Menig afgestudeerd piloot heeft dus, naast een brevet, een flinke schuld op zak.
– Er zijn verschillende kredieten beschikbaar die voor de start van de opleiding – kunnen worden aangevraagd. Vaak is een borgstelling van ouder/verzorger dan wel noodzakelijk. Wanneer de student is geslaagd en (hopelijk) een baan heeft gevonden, kan de studieschuld worden afbetaald. Tot nu toe zijn gemaakte opleidingskosten nog aftrekbaar bij de belastingdienst.-
Ondanks het toegenomen vliegverkeer is het tegenwoordig een uitdaging om werk te vinden als beginnend vlieger. Je ziet de ‘newbie piloten’ dan ook vaak naar het buitenland vertrekken om daar zowel ervaring als vlieguren op te doen. Daarnaast heb je een flinke studieschuld op zak die toch eens afbetaald moet worden. Het startsalaris klinkt ons misschien prima in de oren, maar is zeker nodig om van te kunnen leven, naast het afbetalen van die flinke schuld.
En hoe hoog is dat startsalaris van een piloot dan?
Navraag bij KLM leert NRC dat het startsalaris van een vlieger doorgaans tussen de €27.000,- en €45.000,- ligt. Een prima modaal salaris dus. Ook dat KLM het hoogste salaris biedt (althans, in Nederland dan).
Dit salaris loopt in de meeste gevallen snel op tot een bedrag van €100.000,- of meer.
Een eindsalaris van €175.000,- tot €200.000,- is bij een grote luchtvaartmaatschappij zeker geen uitzondering.
Gezagvoerders bij KLM op intercontinentale vluchten verdienen in de laatste jaren voor hun pensioen ongeveer €275.000,- per jaar en bevinden zich daarmee aan de top van de salarisschaal. En dat is dus wel een tikkeltje boven een minister salaris. Toch zijn dit er niet veel (wellicht een stuk of 100). Het merendeel van de salarissen bevindt zich nog ruim onder de norm.
Salarissen bij andere luchtvaartmaatschappijen
Laten we eerst eens kijken naar 1 van de beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld: Emirates. Het is vrij lastig zoeken, maar uiteindelijk kom ik erachter dat een ‘ first officer’ ongeveer €78.000,- verdient en een ‘captain’ doorgaans met €106.600,- thuis komt.
Volgens NRC, welke de CAO van onze eigen Transavia bekeek, kan een ervaren gezagvoerder hier gemiddeld tot €168.000,- per jaar verdienen. Maandinkomen: €12.923.
Een co-piloot, ook wel ‘first officer’ genoemd, zal het moeten doen met gemiddeld €96.000,- , ofwel €7.385 per maand.
Bij RyanAir of EasyJet verdient een gezagvoerder, afhankelijk van het aantal vlieguren, rond de €100.000 tot €135.000 per jaar. De meeste vliegers schijnen echter minder te verdienen. Ik kom er niet achter hoeveel minder dat precies is.
Wel weet de VNV te vertellen dat een co-piloot bij 1 van deze low-budget maatschappijen ongeveer de helft verdient (40-50K) Als je je studie net hebt afgerond, blij bent met de start van je carrière en vervolgens de eindjes aan elkaar moet knopen omdat je je studieschuld MET minimaal 5% rente moet terugbetalen dan snap ik die stakingen opeens wel. Gelukkig zijn er legio doorgroeimogelijkheden 😉