€5,- maaltijd: Zilvervliesrijst met heel veel lekkers

Dit recept maakte mijn vader, fervent hardloper, wekelijks toen ik nog thuis woonde. Het is één van de recepten uit een redelijk oud hardlopersboek. ‘Echt hardloopvoer’  heet het. Mede dankzij de koolhydraten en vezels van de zilvervliesrijst, de voedingsvezels van tomaat en spinazie en de de mineralen van de fetakaas. Met een vol bord zou je dus genoeg energie moeten hebben voor een marathon ;-). Ik heb het recept vooral overgenomen omdat het voedzaam en lekker is. Ik hoef er niet per se op te hardlopen. Maar mocht je dat wel willen, bij deze. Het recept is vegetarisch, maar zal ongetwijfeld ook prima smaken als je er kip bij doet. 


Voor dit recept ben je per maaltijd maximaal €5,- kwijt. De prijzen zijn gebaseerd op de actuele prijzen van Albert Heijn gedeeld door het aantal wat je voor deze maaltijd nodig hebt. Het kan dus natuurlijk altijd goedkoper.

zilvervliesrijst met spinazie

Bereidingstijd: 25 minuten

Ingrediënten Hoeveelheid Kosten
Totaal€4,51
Ui1 stuk€0,40
Knoflook3 teentjes€0,15
Zilvervliesrijst250 gram€0,40
Bouillon500 ml€0,10
Verse spinazie+/- 300 gram€1,29
Gedroogde oregano2 tl€0,02
Zwarte olijven+/- 12 stuks€0,40
Ontvelde tomaten2 stuks€0,25
Fetakaas in blokjes150 gram€1,50

Bereidingswijze:

  • Fruit de uit en knoflook in een hapjespan. Voeg de rijst toe en roerbak het geheel 2 minuten. Vervolgens doe je de bouillon (1 blokje) erbij en eventueel een scheutje witte wijn.
  • Laat het geheel 15 minuten sudderen totdat het vocht verdampt is en opgenomen door de zilvervliesrijst.
  • Zet ondertussen een pan met gekookt water op en leg hier de twee tomaten in. Maak een kruisje aan de onderkant van beide tomaten en haal ze er na ongeveer 4 minuten weer uit. Spoel ze direct af met koud water en pel de tomaten door te beginnen bij het kruisje. Snijd vervolgens in kleine blokjes.
  • Hak daarna de olijven in kleine stukken, evenals de fetakaas.
  • Als de 15 minuten voorbij zijn en het vocht is volledig door de rijst opgenomen, voeg dan de spinazie, oregano en olijven toe aan het geheel en laat 5 minuten sudderen.
  • Zodra de spinazie volledig is geslonken, voeg je de tomatenblokjes en de fetakaas toe.

rijst met spinazie en feta

Het gerecht is klaar, eet smakelijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.