verre reis met baby
MM reist MM's Baby

Naar Thailand met een baby: DE samenvatting van onze reis.

Onze reis begint op zondag 4 maart. De voorbereidingen beginnen echter 2 maanden daarvoor al. Vaccinatie- en reisconsult afspraken maken, zomerkleding voor Mats inslaan, medicijnen en allerlei andere reisbenodigdheden kopen, onze bestemmingen in Thailand vastleggen en tot slot alle hotels en vluchten boeken. Enige vakantiestress is voelbaar. Op een bepaald punt kijken we elkaar zelfs aan en zeggen: ‘wat hebben we ons nu weer in het hoofd gehaald’. Maar we zouden Anne & Alex niet zijn als we deze gedachte opzij zetten en de mogelijke horror-scenario’s zoals een krijsend kind gedurende een hele vlucht en voedselvergiftigingen snel vergeten. Hoe onze vakantie is verlopen? Ik geef jullie een -redelijk uitgebreide- samenvatting van onze reis naar Thailand.

Inhoud

4 maart: Amsterdam –> Bangkok

Afijn. Terug naar de dag van vertrek. We checken onze koffers in – wat overigens razendsnel gaat dankzij de priority lane- en rijden met onze buggy door de douane om vervolgens in een echte vakantiestemming te komen. Onze vlucht vertrekt om 17:00 uur en wij komen precies 10 uur later – 9 uur s’ochtends Thaise tijd – in het warme Bangkok aan. We worden door een shuttle van het hotel opgehaald en om 12 uur s’middags stappen we ons appartement in het Siri Sathorn binnen. Gelegen in een mooie wijk, dichtbij het Lumphini park en om de hoek bij metro-station Silom. We verblijven hier 3 nachten om bij te komen van de reis en te wennen aan de warmte. Ons appartement is enorm. We hebben een keuken, woonkamer, 2 slaapkamers en een prachtig uitzicht over de imposante gebouwen.

Off the record: Mijn schoonmoeder is ook mee, dus ons reisgezelschap bestaat uit 3 volwassenen en 1 baby.

Vliegtickets AMS – BKK: € 2.116,-
Lang parkeren Schiphol: €105,-
Taxi Vliegveld → Hotel: €45,-

naar thailand met baby5- 8 maart: Bangkok

We vervelen ons geen moment in Bangkok en bezoeken onder andere de verschillende winkelcentra (MBK. SIAM, Central World) struinen door de leuke straatjes rondom Khao San Road en doen vooral heel rustig aan. We moeten weer even wennen aan het Thaise eten en proberen Mats ook mee te laten eten. Er is niets mis mee, maar vooral de omschakeling vanuit je eigen eetpatroon is even anders. We eten op straat en in kleine restaurantjes rondom het hotel. Mats doet zijn dutjes voornamelijk in de buggy en lijkt vooralsnog geen last van de warmte te hebben. We houden hem zo veel mogelijk uit de zon, smeren hem 3 keer per dag in en geven hem onbeperkt drinken.

Het verschonen is helaas wel een opgave. Bijna nergens zijn verschoon-gelegenheden te vinden en dat is soms lastig. Vooral als hij tijdens ons bezoek aan Khao San Road (toeristische straat) zichzelf onderpoept. Maar.. ook daar is een oplossing voor. We kopen een kleine, linnen blouse en vragen in een internetcafé of de baby achterin verschoond mag worden. “Geen probleem”. Zegt de vriendelijke eigenaresse en kijkt vertederd naar een lachende Mats. Hydrofiele doek op de grond, babydoekjes en nieuwe luier in de aanslag en klaar! In de komende weken hebben we deze activiteit nog een aantal keren herhaald en dat verloopt – met goed teamwork- hartstikke goed.

3 x taxi binnen Bangkok: €13,-
Skytrain/ Metro: €5,-(3 ritjes)
Hotel Siri Sathorn. Suite 4 pers: €400,-

8 maart: Bangkok – Koh Phangan

De 2e tocht gaat beginnen. We vertrekken om 6 uur s’ochtends met kleine oogjes naar het Don Mueang vliegveld in Bangkok. Hier pakken wij om 9 uur het vliegtuig naar de havenstad Surat Thani. Na een uurtje vliegen komen we op het kleine vliegveld aan, waar ik direct een sprintje trek naar de ticketbalie van de ferry richting de eilanden. We hebben geluk, 10 minuten laten zitten we bepakt en bezakt in de bus naar de haven. Een uurtje later bevinden we ons op de boot, waarna we om half 2 eindelijk voet aan wal zetten op het prachtige eiland Koh Phangan. We verkennen onze prachtige bungalows en nemen vrijwel direct daarna een duik in het heerlijke zwembad.

Retourtickets Bangkok – Surat Thani: €250,-
Tickets bus-ferry naar Koh Phangan: €75,-
Taxi haven – hotel Koh Phangan: €7,50

8 maart – 17 maart Koh Phangan

8,5 dagen verblijven we op dit heerlijke eiland. En ik vond het precies goed. De eerste dagen zijn vooral om te wennen en Mats zijn gang te laten gaan. Omdat Bangkok een drukke stad is, is het een verademing om hem hier lekker over het strand te laten kruipen en zo nu en dan een duik te nemen in het zwembad. Hij kan nog niet lopen, wat hem (en ons) zo nu en dan frustreert. Rondom het zwembad zijn er minuscule kiezeltjes, wat niet heel comfortabel is voor zijn knietjes en op het strand kruipen betekent: O-VE-RAL zand. Daar moest ik – controlfreak – toch wel aan wennen.

Omdat mijn schoonmoeder tijdens deze hele vakantie met ons meereist, hebben we een extra set handen. Naast het feit dat het erg gezellig is met zijn vieren, betekent dit ook dat Alex en ik af en toe met zijn tweeën op stap kunnen gaan. We huren 2 dagen een scooter en rijden het hele eiland rond. Wat is het prachtig. We passeren talloze palmboomplantages, drinken verse thee in een soort boomhut aan de rand van de jungle, bestellen een smoothie aan de andere kant van het eiland en begeven ons tussen enorm veel toeristen bij trekpleister en mini eiland Koh-Ma.

Alex is een fanatiek duiker en probeert op elke vakantiebestemming een aantal duiken te maken. Ook hier gaat hij 2 dagen mee met de lokale duikschool om de onderwaterwereld te bewonderen.

We vermaken ons vooral bij het zwembad en op het strand, welke allemaal bij het hotel horen. Ze zijn hier goed ingesteld op kleine kinderen, want er zijn loopfietsjes, kinderstoeltjes en ander speelgoed te vinden. Ook het kleine dorpje (met fullmoon beach!) is op loopafstand. ‘Gelukkig’ zijn er op dat moment geen full moon party’s, dus het is heerlijk rustig op het eiland.

verre reis met baby

Na 10 dagen merk ik aan mijzelf dat ik het mooi is geweest. Mats krijgt inmiddels 4 kiezen en heeft het er soms wel moeilijk mee. Omdat het standaard vervoersmiddel op het eiland een scooter is, kunnen wij ons niet heel veel verplaatsen. Taxi’s zijn er wel, maar die zijn reteduur. We bevinden ons daarom grotendeels bij het zwembad of op het strand. Geen straf, maar ik vind 10 dagen zogezegd wel prima.

Cocohut beach resort 2 bungalows: €1.260,-
2 dagen duiken: €120,-
2 dagen scooter huren: €12,-
2 x taxi: €13,-

17 maart. Koh Phangan – Bangkok

We worden om 7 uur s ochtends bij het hotel opgehaald, checken uit, kijken nog een laatste keer naar het prachtige strand en pakken om 8 uur de boot naar Surat Thani. Deze is wat minder snel en luxe dan de vorige, want we moeten onze 7 (!) stukken bagage zelf de boot op slepen. Gelukkig zijn de medewerkers behulpzaam en nemen ze Mats en de buggy over. Na ruim 3 uur varen meert de boot aan bij de haven van Surat Thani. Hier pakken wij een half uur later de bus die 1,5 uur later op het vliegveld aankomt. Het is inmiddels bijna half 2, wat betekent dat we in kunnen checken. Eindelijk verlost van onze loodzware bagage die we van taxi naar boot , bus en vliegvel hebben gesjouwd. Ik heb er inmiddels wat spieren bij gekregen vermoed ik.

Onze vlucht vertrekt om half 4 en een klein uurtje later komen we in Bangkok aan. Het is inmiddels spitsuur – althans, kennen ze dat wel in Bangkok?- , maar de files vallen me nog mee. Om 7 uur s avonds komen we aan in ons prachtig gelegen boutique hotel. We betreden onze unieke en mooie kamers, gooien de koffers in de hoek en gaan even rustig bijkomen van de 12-uur durende tocht 😉

Boot – taxi – bus van Koh Phangan naar luchthaven: €75,-
Taxibus. Luchthaven – hotel: €20,-

reizen met baby

18 maart – 20 maart – Bangkok

Heerlijk. We hebben nog 3 volle dagen om van Bangkok te mogen genieten. Ons prachtige hotel (ik blijf het zeggen) bevindt zich in het drukke zakendistrict Sukhumvit. Bomvol – luxe- shopping-malls, bekende restaurantketens en imposante wolkenkrabbers. Ideaal, want het metrostation zit ook bij ons om de hoek. Op zondag besluiten we met de metro een bezoekje te brengen aan de Chatuchak weekend markt. Wij waren niet de enige met dit idee, want er is bijna geen enkele Thai te bekennen. De markt is een ware toeristentrekpleister, maar dat maakt hem er niet minder leuk op. Er zijn talloze Thaise producten te vinden, heel veel kleding, sieraden, interieur accessoires etc.. Enkele uren later keren we , met volle tassen, terug naar ons hotel.

De volgende dag is het tijd voor een 3-uur durende fietstour bij Co van Kessel. Deze tour hebben we in 2016 al eens gedaan en beviel ons zo goed, dat we Mats en mijn schoonmoeder dit keer ook mee wilden laten genieten. We besluiten de middagtour te doen. Er is een speciaal zitje waar Mats perfect in past en hij wordt onvoorstelbaar veel geknuffeld en gefotografeerd door de lieve werknemers. De tour was ontzettend mooi en we hebben er allemaal van genoten. Om half 6 keren we terug, pakken de metro richting ons hotel, bestellen wat sushi en eten gezellig op onze kamer.

De laatste dag breekt aan. Naast relaxen op ons dakterras, koffers inpakken en nog wat laatste inkopen doen in de dichtbij gelegen shopping mall, brengen we een bezoek aan mijn favoriet Broccoli Revolution. Een vegan restaurant waar voornamelijk Westerlingen te vinden zijn. Geen probleem, want het eten is er nog steeds niet duur en echt over-heerlijk. Verder struinen we verder door de gezellige straatjes rondom Sukhumvit, bezoeken luxe shoppingmall Emporium en eten -als ultieme afsluiter- bij het meest slechte restaurant van de hele vakantie. Ach.. als dat het ergste is..

Metro 4 ritjes: €7,50
Co van Kessel tour: €75,-
Tints of Blue hotel 2 kamers: €500,-

thailand met baby

Op 21 maart vliegen we, rond het middaguur, weer terug naar Nederland. Een vlucht van bijna 12 uur, maar we proberen er het beste van te maken. We wisselen elkaar af, houden Mats bezig met spelletjes, lopen rondjes en de andere passagiers weten hem ook prima te vermaken. De laatste 3 uurtjes van de vlucht slaapt hij in zijn basisnet, welke aan de muur bevestigd is. Zo kunnen wij even ongestoord genieten van die laatste vakantie uurtjes 😉

Rond 6 uur s avonds zetten we voet aan Nederlandse bodem. Moe, maar voldaan rijden we terug naar huis en duiken ons bed in. Wat was het een geweldige ervaring. Eentje die wij nooit meer vergeten. Mats zal het zich nooit herinneren, maar ik weet zeker dat dit – ook voor hem – 3 geweldige weken waren.

Totale kosten exclusief eten/drinken/souvenirs:

€5.099,-

Dit bedrag is gebaseerd op 3 volwassenen en 1 baby. Voor Mats hebben we enkel €50,- hoeven te betalen. Dit was voor het vliegticket. De overige vervoerskosten waren gratis voor hem. Al met al kost deze reis ons dus €1.683 per persoon.
Hier komt uiteraard al het eten en drinken nog bovenop. In Thailand zijn eet-en drinkwaren erg goedkoop en kan je gerust rekenen op een budget van €15,- per persoon per dag. Als je dit gemiddelde erbij optelt, kom je op een totaal van ongeveer €1.983 per persoon voor 17 dagen Thailand.

Lees ook: Hoeveel kost een week in Thailand?

Ik hoop dat jullie dit verslag met heel veel plezier hebben mogen lezen en laat het me weten als jij ook zo’n reis wil gaan maken!

Anne

30 jaar en nog wat, mama van Mats en Jent en tevens modaal verdiener. Wil zoveel mogelijk uit haar budget halen wat erin zit, genieten en ook nog eens sparen en is daarom met MoneyMom gestart.

Dit vind je misschien ook leuk...

12 Reacties

1. woow mooie foto’s heb je, welk fototoestel gebruik je? Heb je ook een speciale filter gebruikt (zoja welke?) ik wil dit ook kunnen.

groetjes

Caro

1. Ik heb de iPhone 7 plus gebruikt voor deze foto’s! Geen speciaal filter, soms de focus optie gebruikt. 🙂

2. Nienke zegt:

Hi Anne,

Ik wil in september naar Thailand gaan.
    In welke hotels verbleven jullie in Bangkok? Waren jullie daar tevreden over?

Nog tips verder?

Thanks!

Groetjes Nienke

1. Hi Nienke,

Ik zal binnenkort weer eens wat over onze reis delen en dan specifiek over Bangkok! We hebben dit jaar in het Siri Sathorn en Tints of Blue hotel geslapen. Allebei op hele verschillende plekken, maar erg leuk! Vooral het laatste hotel is mijn favoriet wegens de gezellige sfeer en de Marokkaanse stijl van alle kamers. Ook het ontbijt was daar het beste wat we hebben gegeten 😉

3. Marjolein zegt:

Hoi Anne,

Heel inspirerend. Bedankt voor het delen van je blog. Wij zijn een reis naar Thailand aan het uitdenken met onze zoon van 1,5 jaar. We worstelen alleen met 1 praktisch punt. Hoe vervoer je je kleintje als je tripjes maar met een chauffeur. We horen vaak zelf een stoeltje mee nemen maar waar laat je het stoeltje als je op je bestemming bent waar de trip plaatsvindt? Er reizen zoveel ouders met jonge kinderen. Hoe hebben jullie dat gedaan? Wat zou je ons adviseren?

1. Hi Marjolein, dankjewel! Ik kan me je dilemma goed voorstellen, daar heb ik ook aan gedacht. Maar een kinderstoeltje paste simpelweg niet meer bij onze bagage. Ook omdat we wat binnenlandse vluchten en vaarten hadden, kon een maxi-cosi er niet meer bij. Navragen bij andere ouders leerde mij dat bijna niemand dit doet. Wij hebben Mats in de taxi op schoot gehouden, net als in de pick-up trucks op de eilanden. Vaak was daar zelfs geen plek meer in de cabine, waardoor we in de bak moesten zitten op houten banken. Schijnt heel normaal te zijn daar, maar wel even een hele andere wereld dan onze veiligheidseisen. Scheelt dat de taxi’s echt heel rustig rijden, vooral in Bangkok! Mocht je nu enkel op 1 plek verblijven, dan zou je nog een stoeltje mee kunnen nemen. Heel veel plezier met het plannen van jullie trip! Liefs Anne

4. Marieke zegt:

Hi Anne,
    Zojuist deze blog weer opgezocht omdat ik me kon herinneren dat je iets had gezegd over een fietstour in Bangkok. Wij gaan volgende week naar Thailand met onze kindjes van 16 maanden en bijna 3 jaar, dus even wat inspiratie opdoen!

Hield Mats het zitten op de fiets tijdens de tour goed vol?

1. Hi Marieke, ohh wat leuk zeg! Ik ben jaloers! Mats hield het heel goed vol. Hij kon toen nog niet lopen dus hij heeft eigenlijk de hele tijd in het zitje gezeten en is er alleen tijdens 2 pauzes even uit geweest. Hij viel regelmatig in slaap dus ik zou zeggen dat de fietsstoeltjes comfortabel genoeg zijn om er een middagslaapje in te doen 😉 Veel plezier!

5. Ine Schepers zegt:

Zo leuk!

Wij willen ook graag met onze baby van 1j naar Thailand..
    Welke vaccinaties hadden jullie Mats laten zetten? Bv rabies?

1. Hi! Wij hebben alleen de reguliere vaccinaties laten zetten die ze altijd krijgen, dus Dktp, HEPa etc! Geen rabiës, hebben wij zelf ook niet gedaan. Veel plezier!

6. Hallo, super leuk om te lezen. Vraagje… Had jullie kindje veel last van de jetlag? Hoe zijn jullie daar mee om gegaan? Bedankt alvast 🙏🏼

1. Hi! De eerste dag was het een flinke uitdaging met de jetlag inderdaad. Mats sliep pas rond 1 uur s’nachts. We hebben hem wel meegenomen in het ritme, dus s’ochtends ook gewoon vroeg wakker maken. Daardoor was hij de eerste dagen erg moe en ging hij de tweede dag al een stuk beter mee in het ritme. Zo snel mogelijk de tijd van bestemming aanhouden dus, ook al zal het voor chagrijnige kids zorgen 😉