Het is makkelijk je te laten verleiden door de gigantische Black Friday madness’ die je in de afgelopen week om de oren is gevlogen. Met de feestdagen in aantocht is het een perfect startpunt voor ondernemers om aan hun meest winstgevende maand te beginnen. En dan kan er best wat korting gegeven worden. Waar Black Friday in ons land eerder nog een wereldvreemd, uit Amerika overgewaaid fenomeen was, blijkt het inmiddels een dag te zijn waar menig koopjesjager naar uitkijkt. Nederlanders zijn gek op aanbiedingen, net als de Amerikanen. Maar laten we ons ook zomaar verleiden tot het doen van allerlei aankopen? Ik vertel je vandaag hoe je je gezonde verstand blijft gebruiken door selectief te kijken naar deze stunts.
Als je niet beter weet, dan is er geen betere tijd om (nieuwe producten) te shoppen dan tijdens Black Friday. In tegenstelling tot de sale periode, die vanaf 2e kerstdag begint, zijn het niet alleen oude voorraden die sterk worden afgeprijsd. Ook nieuwe collecties en gadgets doen net zo goed mee aan black friday. Je weet waarschijnlijk wel dat niet alle aanbiedingen de moeite waard zijn en dat niet al die stunts de beste prijs bieden, maar hoe je de ‘slechte’ aanbiedingen van de ‘goede’ scheidt is je een raadsel.
Stel eerst een verlanglijstje op
Klinkt kinderachtig, maar helpt zeker. Aanbiedingen zijn er om jou te verleiden tot het doen van een aankoop. Woorden als op = op, winkelmandjes die snel vervallen en tijdelijke deals met een grote aftelklok laten je overhaaste beslissingen maken. In feite denk je een goede deal binnen te slepen, maar.. had je het product ook gekocht zonder korting? Of heb je deze überhaupt wel nodig? Vaak denken we: “oh ja, die had ik toevallig nog nodig” of “aha, daar was ik al even naar op zoek”. Maar in principe had je ongestoord verder kunnen leven als deze deal aan je voorbij was gegaan. Toch?
Ik ben deze week al talloze superrr deals tegengekomen. De sinterklaas cadeautips vliegen ons al om de oren en nu komen de Black Friday deals er ook nog eens bij. Ja, het is binnenkort kerst. En ja, nieuwe schoenen zou ik wel kunnen gebruiken. Een nieuwe tv trouwens ook. En als we dan toch bezig zijn dan is een nieuw geurtje ook altijd welkom.
Maar heb ik deze spullen nodig? Nee. En ik hoef Mats zijn speelhoek ook niet vol te stoppen met allerlei nieuw spul. Dit jaar doen we aan sustainable Sinterklaas, wat betekent dat we geen nieuwe dingen kopen. In plaats daarvan kopen we tweedehands of maken we iets zelf.
Afijn, terug naar de Black Friday deals.
Schoenen, kleding en al die andere dingen staan niet op mijn prioriteiten- of verlanglijstje. Ik besluit een verlanglijstje te maken met de producten die we al geruime tijd willen kopen en/of nodig hebben. Doen ze mee met de Black Friday deals? Dan is het mooi meegenomen. Anders wacht ik wel tot de sale of een andere interessante stunt-aanbieding.
- Nieuwe schoenen voor Mats (boots)
- Shawl voor mezelf en voor Mats
- Geurtje Alex Gucci
- Google Home of Nespresso apparaat
- Schoenen voor mezelf (alleen veterboots!)
Prima lijstje toch? Alle producten die ik daaromheen zie stunten of varianten daarop: NIET KOPEN. Deze mantra probeer ik mezelf constant voor te houden en daardoor heb ik de afgelopen jaren prima doorstaan zonder ook maar één miskoop te doen. (Zeg nooit noooit, ik zal mijn innerlijke shopaddict ook dit jaar weer moeten temmen)
Welke producten zijn nu de moeite waard om tijdens black Friday aan te schaffen?
We willen allemaal de laagste prijs betalen die een product in een jaar tijd heeft gehad. Maar hoe weten we nu zeker dat dat op Black Friday is, voordat je de winkel gaat bestormen? Daarvoor is een beetje huiswerk nodig. Check de prijzen van de producten die je graag wilt kopen voordat de gekte rondom Black Friday losbarst. Misschien is het daar nu te laat voor, maar het is in ieder geval handig om het – bij wat voor prijsstunt dan ook – in de gaten te houden. Black Friday is tenslotte niet de enige dag waarop retailers los gaan. In januari barst de sale los en vervolgens vinden er nog wat BTW- vrije acties plaats bij verschillende grootwinkelketens.
- Volgens recentelijk onderzoek zijn het voornamelijk de productcategorieën ‘smart home’, keukenapparaten. kleine, elektronische apparaten, game consoles en koptelefoons waarbij flink met kortingen wordt gestrooid.
- Wat betreft kleding: dan ben je tijdens de reguliere sale periodes het goedkoopst uit. Ja, misschien is je maat er dan niet meer en nee, het gaat niet om de nieuwe collecties. Tijdens Black Friday stunten winkelketens gemiddeld met kortingen die niet hoger uitkomen dan 20%-30%. Terwijl je tijdens de sale periode op 50%-70% korting kunt rekenen.
- Hetzelfde geldt voor cosmetica en parfums. Er zijn enkele goede deals, maar Black Friday is niet de enige dag in het jaar waarop cosmetica met een flinke korting kan worden aangeschaft.
Conclusie: Tijdens Black Friday kun je het beste gaan voor de categorie elektronica. Zoals ook uit onderzoek is gebleken, zijn de deals op deze producten de moeite waard. Naast Black Friday stunten een aantal Nederlandse winkelketens (rond de maand februari) met BTW vrije acties. Mocht je er tijdens Black Friday niet uit komen, dan zijn de deals tijdens deze actie ook de moeite waard.
Maar is die korting wel zo eerlijk?
Ruim een derde van de Nederlandse consumenten denkt dat de korting niet helemaal eerlijk is doorberekend tijdens Black Friday. Van deze groep verdenkt maar liefst 92% retailers ervan de oorspronkelijke prijs voor de acties kunstmatig te verhogen. Ondanks het wantrouwen is voor bijna de helft van de Nederlandse consumenten de productprijs het belangrijkste criterium, gevolgd door de veiligheid van betalingen. In eerste instantie vind ik het wantrouwen niet eens zo heel gek, als je bedenkt dat sommige retailers inderdaad de prijs kunstmatig hebben verhoogd om zo de korting hoger te doen lijken.
Om te bekijken of de Black Friday deals wel echt zo goed zijn als dat ze lijken te zijn, heeft Ingenico groep mij gevraagd om een paar producten uit te kiezen. Deze producten zijn afkomstig van zowel grote als kleine retailers en bevinden zich allemaal in een andere productcategorie. Welke dit zijn deel ik over een aantal weken met jullie, zodra de producten hun oorspronkelijke prijzen weer bezitten.
Laat je dus niet zo snel verleiden tot het doen van een impuls-aankoop. Vergelijk eerst de prijzen om uit te zoeken of dit daadwerkelijk een goede aanbieding is of dat jouw aankoop nog wel even kan wachten.
Beeld en bron: Ingenico groep b.v.