Bestellen bij Shein: Te mooi om waar te zijn?

Ineens was het overal. Shein. Je spreekt het overigens uit als She-In. Althans, als ik de YouTube shoplog community mag geloven. Maar wat is het eigenlijk? Een webshop, dat is duidelijk. Eentje die tot aan de nok toe gevuld is met de meest trendy mode-items van het moment. Een aanbod waar niet alleen ons modehart, maar ook onze portemonnee blij van wordt. Want een maxi-jurk met botanische print voor maar €12,-? Dat kan niet waar zijn .


Ik bedoel; van Primark vind ik het al bizar dat ze kleding zo goedkoop kunnen maken, maar een webshop die het vervolgens (boven de €25,-) ook nog gratis verstuurd? Typisch zo’n geval van: als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat het meestal ook. Ik besloot een kledingstuk te bestellen en mijn volgers naar hun ervaringen te vragen.

Allereerst: Shein is een Chinese webshop. Ondanks het feit dat ze een romantisch verhaal op hun website hebben geplaatst over dat het bedrijf in Californië is opgericht, worden de items toch echt vanuit Azië verstuurd. Ook wanneer je contact met de klantenservice zoekt, word je te woord gestaan door een vriendelijke, maar moeilijk verstaanbare vrouw met zwaar Aziatisch accent.

shein ervaring webshop

China? Dat betekent invoerrechten en inklaringskosten

Niet altijd. Zolang je onder de €22,- bestelt, dan worden er geen extra kosten in rekening gebracht. Als je pakketje boven dit bedrag komt, dan is er inderdaad EEN KANS dat er extra inklaringskosten en BTW worden berekend. Maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Bestel je boven de €150,-? Dan kunnen er ook nog invoerrechten bij komen. Houd dus altijd rekening met eventuele extra kosten.  Nog even op een rijtje:

  • Tot €22 vrij van inklaringskosten en BTW
  • Tot €150 vrij van invoerrechten

De kwaliteit

Shein maakt heel slim gebruik van een blogger programma. Als je voldoet aan de eisen die zij stellen aan fashionbloggers, dan kom je in aanmerking voor een gratis, maandelijks pakket aan kleding. Zo bouwt Shein een loyale community op met influencers én met beeldmateriaal van hun items. Bij veel kledingstukken staan namelijk foto’s die zijn gemaakt van het item, gedragen en vastgelegd door een fashionblogger. Erg fijn voor de bezoeker, want je zal zien dat de ‘reallife’ fotos in de meeste gevallen afwijken van de productfoto’s. Vooral als het om printjes en kwaliteit gaat. Shein heeft immers de mogelijkheid om eindeloos te photoshoppen om het product zo goed mogelijk voor de dag te laten komen.

Ik krijg verschillende berichten over het feit dat de prints in werkelijkheid heel anders uitvallen, net als de kleur van het item. Om nog maar te zwijgen over de kwaliteit van het materiaal. Verwacht zeker geen luxe, dure stoffen en complexe brei/naai technieken. Dat is ook bij mijn bestelde jumpsuit het geval. Zomen zijn afgewerkt met enkele stiksels en mijn knoopje is niet erg netjes vastgemaakt. Geen probleem zo op het oog, maar het zal er wel voor zorgen dat deze stiksels niet helemaal wasmachine-bestendig zijn.

shein ervaring veilig

Pasvorm

De jumspuit die ik bestel, heeft gelukkig een vrij losse pasvorm en voldoet aan de maten die ik bij mijzelf opmeet. Kijk dus altijd goed naar de specificaties die bij een kledingstuk zijn opgegeven. Ze verschillen namelijk nogal.

Ik krijg van volgers te horen dat de kleding over het algemeen erg klein valt. De reviews onder de kledingstukken bevestigen dit in de meeste gevallen, net als de lengte van veel items. Met mijn 1.67 m is vrijwel iedere broek/jurk te lang, maar dat is hier geen probleem. Als jouw maten overeenkomen met de afmetingen per specificatie

Verzending

Na een aantal reacties van mijn volgers, weet ik dat ik niet moet rekenen op een snelle leveringstermijn. Het beste kan ik die van AliExpress in acht nemen, welke soms 1-2 maanden kan duren. Ik ben dan ook blij verrast als ik het brievenbuspakketje na 8 dagen al ontvang. Ik heb er wel 2,95 voor betaald, want boven de €25,- zijn de verzendkosten gratis.

Retourneren

Gelukkig is de jumpsuit naar wens en hoef ik me niet te wagen in het onwijs ingewikkelde retourproces. Wanneer je iets wilt ruilen/retourneren, zal je namelijk eerst een ticket aan moeten maken bij de klantenservice. Vervolgens zal je moeten wachten op het retouradres wat zij jou geven binnen 24 uur. Je levert het pakketje af bij het postkantoor en betaalt de verzendkosten zelf. Als het pakket in ontvangst is genomen, stort Shein het geld terug in jouw speciale ‘Shein wallet’ tenzij je aangeeft dit op je betaalrekening terug te storten. Geef dit dus direct aan tijdens het contact met de klantenservice, mocht je je geld terug willen ontvangen.

 

Beknopte tips bij het bestellen via Shein.com

  • Kijk goed naar de reviews per kledingstuk en – indien aanwezig – bloggerfoto’s
  • Meet jezelf goed op, volgens de maatspecificaties per kledingstuk
  • Kijk niet enkel naar de aangegeven confectiematen, aangezien deze gebaseerd zijn op de Aziatische maattabel.
  • Verwacht geen luxueuze stoffen van hoogwaardige kwaliteit, evenals stevige stiksels en naden.
  • Reken op ongeveer 2-3 weken leveringstermijn.
  • Betaal met PayPal of creditcard. Mocht de terugbetaling niet lukken, dan kun je via deze betaalwijzen altijd een ‘refund’ aanvragen.

MVO?

En dan de hamvraag: Is deze webshop Maatschappelijk Verantwoord? Daar kan ik, net als vele anderen, geen antwoord op geven. Het is niet zo dat iets wat goedkoop is, gemaakt wordt door kinderen. Een grote misvatting, want de prijs van een kledingstuk wordt voornamelijk bepaald door stofprijzen, marketingkosten, productietijd, personeelskosten, huurprijzen, transportkosten etc, etc.. Laat het duidelijk zijn dat Shein geen gebruik maakt van dure stoffen en dat het kledingstuk vrij snel in elkaar is gezet. Dat, in combinatie met enkel een webshop, weinig marketing (enkel Adwords en Adsense) en goedkoop personeel (China) dan lijkt de verkoopprijs mij realistisch te noemen.

Eindoordeel:

Met mijn jumpsuit ben ik tevreden. Hij zit goed, de maten komen overeen met die van de website en de verzending heeft niet lang op zich laten wachten. Nu is dit een losvallend kledingstuk waarvan ik geen hoge kwaliteit en fijne stof verwacht. Prima voor 1 seizoen, ik vermoed dat meerdere wasbeurten niet aan dit item besteed zijn. Toch zal ik voor een tweede keer niet heel snel bestellen. Ik denk dat ik geluk had met dit item wat betreft pasvorm en ‘echtheid’. De ervaringen die ik hoor zijn gemengd, maar de negatieve ervaringen hebben de overhand. Check dus goed op bovenstaande punten en luister vooral naar dat typische onderbuikgevoel. Veilig is het sowieso, maar misschien soms ook wel te mooi om waar te zijn 😉

18 Comments

  1. K.M.
    13 juli 2018 / 07:19

    De ervaringen die ik heb gehoord zijn juist voornamelijk positief. Hoeveel heb je er gehoord dan?

    • 13 juli 2018 / 13:10

      Ik heb er ook wel wat positieve ervaringen over gehoord, waaronder ik deels positief ben. Ik denk in totaal 25 reacties waarvan er 5 positief zijn. Een Amerikaanse blogster heeft laatst haar ervaringen en die van andere bloggers gedeeld en dat ging over 100 personen. Maar ach.. uiteindelijk moet je toch vertrouwen op je eigen gevoel en ervaring!

    • Esin
      28 augustus 2018 / 20:05

      Ik ben er niet tevreden mee ik kan niks vinden over ticket aanvragen en retourneren.
      Zelfs kan ik niet hun bereiken

      • J.Veenman
        4 september 2018 / 16:04

        Precies……..weet iemand misschien het retouradres??Hart,Dank!

        Ticket retourneren lukt hier ook niet,en wil de kleding die niet past WEL terugsturen.Wie van Shein kan mij helpen?

        • Iv
          29 oktober 2018 / 10:31

          Dit zou ik ook heel graag willen weten. Help aub

          • 2 november 2018 / 13:41

            Al 2 dagen aan het zoeken 4 x contactformulier ingevuld.
            Gen antwoord ben benieuwd hoe lang dit gaat duren.
            Bestel nooit bij dit nepbedrijf, het past bijna nooit en geld terug ook nooit
            Hoe je ook zoekt op de website van SHEIN.com ze linken je terug om nog meer te bestellen. en te betalen om vervolgens nooit iets retour te krijgen omdat het simpel weg niet lukt om aan het retour adres te komen.

          • Irene
            8 november 2018 / 22:37

            Ik heb tot 2 keer toe mijn bestelling kunnen retourneren. Je moet inloggen (op de manier zoals je besteld hebt), zelf heb ik dat gedaan via de knop ‘aanmelden met facebook’. Dan ga je naar ‘mijn tickets’ en vervolgens naar ‘dien een ticket in’. Selecteer in de balk om welke retournering het gaat en omschrijf wat je wil retourneren. Je krijgt dan vrij snel (altijd binnen 24 uur) een reactie met opties voor retourneren. De eerste keer was voor mij ook zoeken, maar 2de keer ging vlekkeloos. Succes

  2. 27 juli 2018 / 09:16

    Wij hebben enkele weken geleden een leuke dames blouse besteld en betaald via onze bankrelatie en waar blijft dit artikel – witte blouse met doorzichtige strepen – gewoon erg leuk – voor een bedrag van inclusief voor 27 euro !!!
    Wij zijn nog steeds in afwachting !
    Kom eens met een reactie !

    • 30 juli 2018 / 15:25

      Hoi Thomas, je kan hiervoor het beste contact opnemen met de Support afdeling van Shein zelf, aangezien ik hier geen zakelijke relatie mee heb. Ik deel puur mijn eigen bevindingen in dit artikel.

    • Nikki
      31 juli 2018 / 10:49

      Haha, mijn dag kan niet meer stuk! Je bent blijkbaar direct uitgeroepen tot vertegenwoordiger Anne!

      • 31 juli 2018 / 14:47

        Ik sla even over! Al die klachten…. Zou er een dagtaak aan hebben. hahahaha

  3. wilma
    14 augustus 2018 / 10:52

    Bovenstaand bericht had ik eerst moeten lezen 🙁 Ik had niet in de gaten dat het om een Chinees bedrijf gaat.
    In een aanval van kooplust heb ik een aantal kledingstukken bij shein besteld. Na 12 dagen arriveerde alles, netjes verpakt. Maar ja, de kwaliteit en de algehele uitstraling komt overeen met de lage prijs. Je kunt net zo goed bij Zeeman je t-shirts e.d. kopen en de wat meer bewerkte kledingstukken bij H&M of Primark uitkiezen. Daar kun je passen en makkelijk ruilen. Ik houd het bij deze ene bestelling. Bedankt voor het uitvoerige bericht op deze site!

  4. 16 augustus 2018 / 10:03

    Ik twijfelde heel erg door alle gekke titels en benamingen van de kleding (toevallig vlak zwart jurk, vakantie vlak riem kameel etc. hahaha) maar fijn dat het in ieder geval betrouwbaar is!

  5. Thomas
    7 oktober 2018 / 12:15

    Hoe kan je met ze in contact komen? Ik heb ze op fb bericht, via tickets maar hoor maar niets! Wil een retour doen wacht nu al ruim 1 week op contact. Heeft iemand een telefoonnummer, die hebben ze helemaal afgeschermd…

  6. Julia
    17 oktober 2018 / 14:51

    Ik kan geen ticket sturen en contact met hun krijg je ook niet!

  7. Iv
    29 oktober 2018 / 10:29

    Als iemand mij kan vertellen hoe ik met de ‘klantenservice’ in contact kan komen heel graag!
    Ik ben al 2 weken bezig om op allerlei manieren contact te krijgen om iets retour te sturen voor mijn dochter. Dit is wel betaald maar kan niet retour. Koop hier dus niet!!

  8. Nessie
    13 november 2018 / 13:59

    Ik kom deze blog tegen in mijn zoektocht naar een telefoonnummer vam Schein. Ik dacht een gewone sweater besteld te hebben. Had al met opzet niet de hoodie genomen omdat die op de foto eruit ziet als een naveltruitje. Blijkt dit ook een naveltruitje te zijn. Het is een cadeautje voor een vriendin, omdat ze nu een lange tijd aan huis gebonden is na een ongeluk. Een lekkere trui voor in huis. Ga haar maar vragen of ze het mooi vindt. Want retour sturen gaat het denk ik niet worden. 2e trui, wel een hoodie, is voor mijn nichtje en ziet er wel goed uit.

  9. 7 december 2018 / 10:26

    Shein.com is the worst brand and website ever!

    I would like to spare everyone ordering on this website! What a disaster!

    – At first you think the price is amazingly cheap, but soon (once you receive your order) you realize that it’s even expensive for the quality of clothes you get.

    – The colors on the website are way different then the colors in real life. Which makes the pictures unrealistic, also according to the fabric and fit.

    – Sending in a return product (which you will probably do; see my next points) is a disaster. It takes a lot of waiting time; waiting a week for them to send you a code, print the code, send the package which takes two weeks until you hear from them, then after a month or longer you receive your payback. And then you also need to pay shipping costs for this.

    – To get the package delivered took a couple of weeks longer.

    – The clothes are not sustainable too, having seen the fabrics they use it’s super super super cheap and also of bad quality (the stitching is so badly done). Which means you can wear it a couple of times, wash it and it looks already like an old used item.

    – The seize chart on the website is not accurate with their clothing. It’s either (way) to big or (way) to small.

    – Also the prices on the website in euro’s where not the prices I payed. It was depending on the currency price of the euro and US dollar, which made me even pay more then the given price on the website. Of course it’s almost impossible to do this super accurate. But why need the clients to pay this difference? There was not even any notice about it.

    I can go on like this but just don’t want to spend more time on this brand.

    At the end, why do you think they give you so much discount constantly? Not because they have amazing clothes… the looks on the website are so deceiving!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.