‘Zeg, verdient dat Instagrammen nog een beetje?’

Er is de laatste tijd best veel te doen geweest over Instagram vs realiteit. We weten inmiddels allemaal wel dat Instagram om twee werelden draait. De commerciële – en niet commerciële wereld. Een platform waarbij het leuk is om interactie te hebben met jouw volgers en nieuwe accounts te ontdekken en – voor sommigen-  een bron van inkomsten. Een fulltime baan dus. En dan steek je er veel tijd, geld en moeite in. Vandaag vertel ik hoe Instagram influencers hun geld verdienen en waarom het maken van zulke prachtige, – soms ver van de realiteit staande- foto’s zijn vruchten afwerpt. Oh ja, vergaap je ondertussen vooral even aan mijn huisverzameling #Instagram pareltjes 😉


Gefocust scroll ik langs de meest prachtige flatlays. Ze lijken ver van de realiteit te liggen. Het kopje koffie is onaangeroerd, de stapel donuts bezitten een perfecte glans en het dekbed lijkt vrij van kreukels. Tegenwoordig verschijnen er -dankzij het algoritme – flatlays met baby’s in mijn tijdlijn, waarbij ze allemaal als engeltjes zo stil blijven liggen. “Jeetje hé.. Als ik Mats neerleg, duurt het een milliseconde voor hij weer uit beeld is gekropen of een cry-face op zet” denk ik bij mijzelf.

hoeveel verdient een influencer

En dan besef ik mij: dit betreft een account met honderdduizenden volgers. Hoogstwaarschijnlijk hangt er een professioneel camera statief aan het plafond, welke bediend wordt door een dito fotograaf. De influencer mag haar ding doen, want er worden toch een stuk of tweeduizend foto’s gemaakt, ieder in een andere positie, decor- en kledingstukken of gesponsorde inhoud . Na een paar uur zit de shoot erop en is er een kleine voorraad foto’s aangelegd die in de komende week bewerkt worden met eenzelfde kleurstelling om zo dicht mogelijk bij het thema van de Instagram feed te blijven.

Staat influencer zijn gelijk aan een luizenleven?

Nee. Zeker niet. Eigenlijk heb ik een hekel aan het woord ‘influencer’ . Want deze mensen zijn content creators in de puurste vorm. Creatievelingen in woord en beeld, maar ook in het onderhandelen met de grootste bedrijven. Er wordt soms een beetje denigrerend over ze gedaan omdat het allemaal ‘zo makkelijk’ lijkt. Maar vergeet niet dat deze mensen heel veel privé dingen delen, puur omdat volgers dit zo interessant vinden. Daarnaast is de druk van het continu creëren van goede content een vrij lastige opgave.  Vooral als je het Instagram algoritme tevreden wilt houden en je interactie wilt behouden. Zij zijn eigenlijk hoofdredacteur en vormgever van hun eigen, persoonlijke lifestyle magazine. Niet heel gek dus dat ze af en toe wat hulp inroepen van stagiairs en fotografen.

 

geld verdienen met instagram

Geld verdienen met Instagram vs.  andere media.

Als je een fotoshoot voor Instagram vergelijkt met die voor een magazine, dan zijn er vrijwel geen verschillen meer te bekennen. En dat is helemaal niet zo gek. Neem bijvoorbeeld de LINDA. Met een oplage van 230.000 en een bereik van ruim 1,2 miljoen het meest succesvolle blad voor vrouwen. Als ik hier een hele pagina wil boeken voor mijn advertentie, dan betaal ik gemiddeld zo’n €12.000. Daar komen dan ook nog de kosten voor het creëren van een advertentie bij. Een fotoshoot, het bewerken van de foto’s, het inhuren van professionals en ga zo maar door.. Dan hebben we het overigens niet over een paar honderd Euro, maar over duizenden, zo niet honderdduizenden eurootjes op jaarbasis. Niet heel gek dat een groot deel van de verkoopprijs bij de grote cosmeticamerken wordt bepaald door het marketingbudget.

Afijn. Nu weer even terug naar het verdienmodel van een (Instagram) influencer. Als ik een sponsordeal sluit met Noor (Queen of Jetlags, ) en hierbij afspreek dat zij zelf voor de content zorgt, dan kost het mij waarschijnlijk zo rond de €10.000,– Althans, dat zei ze onlangs in een interview. De precieze bedragen per post noemt zij niet, omdat dat uiteraard zakelijk gezien niet heel handig is. Maar voor die prijs krijg jij, als bedrijf zijnde, in de meeste gevallen een compleet content-pakket, waarbij de influencer het meeste werk uit handen neemt. Geen gedoe met fotografen, locaties en nabewerkingen. Influencers weten als geen ander hoe zij het beste hun doelgroep bereiken en gaan aan de slag met perfect passende content.

Nano, Mico en Macro influencers

Queen of Jetlags, Monica Geuze, Beautygloss etc.  Allemaal accounts met meer dan een half miljoen volgers. Deze Instagrammers noemen we macro-influencers. Mensen met een mega bereik, waardoor zij erg aantrekkelijk zijn voor adverteerders. Macro influencers kunnen doorgaans een paar duizend Euro voor een Instagram post vragen.

Micro-influencers zien we overigens steeds meer. Dit zijn de Instagram accounts met volgers tussen de 10.000 en 50.000 waarbij de interactie erg hoog is en een meer specifieke doelgroep bedienen. Voor een enkele Instagram post kan een macro-influencer een paar honderd Euro vragen. Uiteraard helemaal afhankelijk van de content planning. Wordt de samenwerking ook in een vlog/blog vermeld of verschijnen er meerdere Instagram posts? Dan is het heel goed mogelijk dat er een andere, hogere, prijs wordt afgesproken.

Ook de samenwerkingen met nano-influencers lijken toe te nemen. Dit zijn de accounts die zich, net als de micro-influencers, op een bepaalde niche richten en in de groep van 2.000 tot 10.000 volgers vallen.

Voor een bedrijf dat zich richt op een specifieke niche – zeg: wielrennen of hardlopen – is het inzetten van een nano/micro-influencer aardig effectief. De kosten zijn niet zo hoog als die van een macro-influencer of vaktijdschrift/website en je bereikt precies de doelgroep waar jij je op wilt richten.

Kortom, steeds meer bedrijven zien het samenwerken met een influencer zijn vruchten afwerpen. De influencer marketing bureaus schieten als jonge boompjes uit de grond en er zijn inmiddels heuse cursussen en workshops om marketeers alle mogelijkheden te laten zien van influencer marketing.

 

Hoeveel verdien ik met Instagram?

Een vrij lastig antwoord. De samenwerkingen die ik eerder heb gehad, waren namelijk combinaties van social media. Ik heb bijvoorbeeld eind vorig jaar een betaalde samenwerking gehad waarbij mijn blog het hoofdkanaal was, maar de promotie ervan verliep via Instagram en Facebook.

Als opdrachtgevers mij benaderen voor een advertorial, dan verwachten zij dat ik dit artikel ook promoot aan mijn volgers. En de meeste van hen bevinden zich op Instagram. Je zou dus kunnen zeggen dat ik niet betaald krijg per Instagram foto, maar dat het kanaal mij indirect wel inkomsten brengt.

Gratis producten ontvang ik af en toe. Omdat mijn adres niet openbaar is, zullen bedrijven mij eerst toestemming moeten vragen om iets op te sturen. Zo weet ik of het product bij mij en mijn volgers past of dat ik het merk liever de moeite bespaar. Ik zet er dan wel altijd een hashtag #gekregen bij, maar hier stond tot op heden nog geen financiële vergoeding tegenover.

Zelf Instagram tarieven checken?

Ben je lekker aan het groeien op instagram en benieuwd of je zelf wat Eurootjes zou kunnen verdienen via het kanaal? Check je mogelijke tarieven dan via deze Instagram calculator. 🙂 In theorie zou ik dus ongeveer €50,- kunnen vragen per Instagram post. De realiteit leert ons dat een Instagram post vaak een onderdeel is van een campagne en daar in het geheel een groter bedrag voor wordt betaald. Als ik een advertorial schrijf, dan reken ik daar tussen de €200 – €400 voor (juli 2018), afhankelijk van de hoeveelheid content en de bijbehorende planning. Hier zitten de social shares al bij, maar mijn blog is het primaire verdienmodel. Je zou kunnen stellen dat een bedrag van €50,- via Instagram best realistisch voor mij is.

hoeveel geld vragen per instagram post

Zelf vind ik het heerlijk om – s’avonds in bed- te zoeken naar de meest perfecte plaatjes. Soms zijn ze zo knap in elkaar gezet, soms op het juiste moment genomen, soms vertellen ze een intens verhaal en soms zijn ze natuurlijk ook eindeloos veel bewerkt. Maar ‘in the end’ blijven we toch net wat langer kijken naar die 2 meiden op het randje van de gracht. omgeven door eten. Vooral heel veel, lekker eten. Want er zijn 2 dingen die het altijd goed doen op een foto: Mensen EN eten. 

4 Comments

  1. 14 juli 2018 / 12:02

    Helder stuk, interessant ook dat je nano noemt – vaak lees ik vooral over macro & micro, dus die had ik nog niet gehoord!

    • 15 juli 2018 / 08:00

      Thanks! Ja nano wordt vaak vergeten, terwijl hier ook heel veel effectieve samenwerkingen plaatsvinden. Zo zijn er nano influencers die meer likes op een foto krijgen dan enkele micro influencers. 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.