MM reist Purse-Oonlijk

Purse-Oonlijk: Kirsten van Travelaar

Deze week in een hele speciale purse-oonlijk: Een kijkje in het gelddagboek van Kirsten en haar vriend Erick, die al 22 maanden op reis zijn. Wat? Jazeker, dat is inderdaad al bijna 2 jaar. Klinkt als een droom voor velen, die Kirsten en Erick dus hebben waargemaakt. Mocht je zelf ook die droom hebben, lees dan zeker even mee en bekijk hoe zij hun budget beheren tijdens het reizen.

uitgaven baliEven voorstellen:

Om extra lang door te kunnen reizen, heeft Kirsten maar liefst elf maanden door Australië gereisd en gewerkt. Ondertussen houdt ze ook nog eens haar eigen online reismagazine Travelaar.nl bij waarop ze schrijft over hun avonturen, maar ook handige tips geeft voor andere reizigers. Werken aan Travelaar heeft ze de afgelopen maanden onder andere gedaan in Myanmar, de Filipijnen, India, Maleisië en Vietnam. Op dit moment is ze drie weken in Chiang Mai, een stad in het noorden van Thailand. Hier verblijft ze om bij te komen van het werken in Australië, nieuwe content te schrijven en zich voor te bereiden op het vervolg van de reis. Want de volgende bestemmingen zijn onlangs bekend geworden; Iran, Istanbul, Israël en Jordanië (hoe vet!). Voor de Purse-oonlijk rubriek hield ze in september een week lang haar uitgaven bij in Indonesië.

Dinsdag 12 september: Sanur, Bali

Op 10 september komen we na 11 maanden in Australië weer aan in onze geliefde Azië. We beginnen op Bali, in Sanur om precies te zijn. Onze uitgaven houd ik bij vanaf dinsdag 12 september. We slapen in een guesthouse met zwembad voor €14,16. We ontbijten bij een lokale warung (klein restaurant), kopen taartjes en broodjes op de markt voor morgen en eten sinds maanden weer eens frikandel en kroket. Een dure uitgave en achteraf.. tsja, viel het best tegen.

Daarnaast kopen we twee á drie keer een fles water, twee flesjes sprite, een biertje en eten we in de avond op de night market. In totaal geven we aan eten en drinken €19,16 uit. Verder laat ik een broekje maken waar een gat in zit voor €0,31 en kopen we souvenirs voor €9,17. De grootste uitgave vandaag zijn kaartjes voor de boot naar Nusa Penida (€47,21 voor twee retourtickets).

Totaal: €89.70 (twee personen)

night market bali

Woensdag 13 september: Nusa Penida

Vandaag pakken we de boot naar Nusa Penida, op ongeveer 40 minuten varen van Bali. De kaartjes kochten we gisteren al, dus dit kost ons vandaag niets. Aangekomen op Penida huren we meteen een scooter voor €5 per dag die we tanken voor €0,95. Aan overnachten geven we vandaag meer geld uit, omdat we in een super nieuwe bungalow slapen mét zeezicht. Dit kost ons €21,72. We bezoeken vandaag twee bezienswaardigheden op Nusa Penida waar we voor moeten betalen: KelingKing Beach (€0,31) en Angels Billabong (€0,31). Verder geven we aan eten en drinken vandaag €5,60 uit. Weinig omdat we voor ontbijt en lunch taartjes en broodjes eten die we gisteren in Sanur kochten.

Totaal: €33.89 (twee personen)

Donderdag 14 september: Nusa Penida

Ook vandaag betalen we weer €5 voor de scooter, maar we betalen iets minder voor het overnachten omdat we verplaatsen naar een goedkopere bungalow voor €18.26 per nacht. Ook vandaag zijn we weer de hele dag op pad met de scooter en tanken we voor €0,95. Verder betalen we om de scooter te parkeren bij een tempel en waterval en moet Erick een sarong lenen voor de tempel. Dit kost ons in totaal €0,63. Aan eten en drinken (inclusief een grote fles bier) geven we vandaag €11,33 uit. We eten twee keer bij een lokaal restaurant en halen onderweg een aantal keren water en drinken bij een supermarkt. Aan sigaretten geven we vandaag €1,57 uit.

Totaal: €37.44 (twee personen)

eten bali

Vrijdag 15 september: Nusa Penida

Vandaag is onze laatste volle dag op Nusa Penida. De belangrijkste bezienswaardigheden hebben we al gezien en dus rijden we vandaag gewoon het eiland over. Op zoek naar mooie plekken en om te filmen met onze drone. Voor de bungalow betalen we wederom €18.26 en voor de scooter €5. Tanken doen we voor €1.26. Aan eten en drinken geven we vandaag €11,27 uit. Ontbijten doen we bij het guesthouse, lunchen bij een warung en avondeten doen we op de night market. Een extra uitgave voor vandaag is de was laten doen voor €2,90.

Totaal: €38.69 (twee personen)

rijstvelden bali

Zaterdag 16 september: Nusa Penida – Sanur, Bali

Na drie nachten nemen we afscheid van Nusa Penida. De boot terug naar Sanur hebben we op de heenweg al betaald. Eten en drinken kost ons vandaag €17.69 omdat we de avond afsluiten met wat drankjes. Verder koop ik vandaag een nieuw tasje voor €3,78 en geef ik €1,57 uit aan sigaretten. Slapen doen we bij hetzelfde guesthouse in Sanur voor €14,16. Vanaf de haven van Sanur pakken we een taxi naar het guesthouse voor €0,93.

Totaal: €38.13 (twee personen)

Zondag 17 september: Ubud

Vandaag reizen we per taxi van Sanur naar Ubud. Het openbaar vervoer op Bali is een verschrikking, dus doen we lekker luxe en zitten we ongeveer een uur in de taxi. Dit kost ons €8,81. Slapen doen we in Ubud voor €9.26 in een bungalow met een gezamenlijk zwembad. We slenteren vandaag wat door Ubud en gaan in een fijn café met uitzicht op de rijstvelden lunchen voor €17.12. Verder kopen we voor Erick een boxershort (€17.94), koop ik een armbandje (€0,94) en geven we nog €10 uit aan avondeten en drinken voor de dag.

Totaal: €64.07 (twee personen)

bungalow bali

Maandag 18 september: Ubud – Negari

Ubud is niet helemaal ons ding en dus verkassen we vandaag nog een villa een paar kilometer ten zuiden van Ubud. Na wat onderhandelingen en wat dingen die fout gingen bij de boeking hoeven we maar €15,74 te betalen voor de villa met privé zitgedeelte en zwembad. We huren verder een scooter voor €3,78 om de omgeving te verkennen. We hebben een eigen koelkast en dus slaan we wat biertjes en radlers in voor €11,33. Erick koopt een nieuwe pet voor €12,27 en we halen drinken, lunch en avondeten voor €11,30. Aan het ontbijt geven we niets uit aangezien dit bij de prijs voor ht guesthouse in Ubud in zit. Aan sigaretten geven we €1,57 uit.

Totaal: €44.66 (twee personen)

Conclusie Kirsten

TOTAAL: €346,63

In totaal waren we voor een week op Nusa Penida en Bali €346,63 kwijt voor twee personen. Dit is gemiddeld €24.76 per persoon per dag. Prima voor ons, want tijdens onze reis houden we een dagbudget van €50 voor twee personen aan. In Ubud hebben we wat meer geld uitgegeven aan souvenirs en eten, omdat daar zoveel keuze is aan goede en gezonde restaurants. Ook de boot naar Nusa Penida was een grote hap uit ons budget, maar dit was het dubbel en dwars waard.

Reactie Anne:

Wow Kirsten, ik ben erg onder de indruk van jullie reis! Bovenop het feit dat deze al 22 maanden aan de gang is, ondernemen jullie elke dag leuke dingen en genieten volgens mij enorm van de omgeving. Geen wonder, Bali schijnt prachtig te zijn. En dan vooral het eiland Nusa Penida. Wat me erg meevalt, zijn de prijzen van overnachtingen. Ik dacht dat deze een stuk hoger lagen, omdat Indonesië steeds populairder aan het worden is. Je kan er dus met elk budget terecht. Ik vermoed dat je tijdens het reizen het meeste geld kwijt bent aan vliegtickets en vervoer, zoals je kan zien op maandag. Maar voor de rest; chapeau! Ik gun jullie nog een hele fijne reis en ik ben enorm benieuwd naar jullie verdere avonturen.

Om mijn lezers nog even een tikkeltje jaloerser te maken; hierbij een video van het prachtige eiland Nusa Penida:

Anne

30 jaar en nog wat, mama van Mats en Jent en tevens modaal verdiener. Wil zoveel mogelijk uit haar budget halen wat erin zit, genieten en ook nog eens sparen en is daarom met MoneyMom gestart.

Dit vind je misschien ook leuk...