Techtalk: Wat is Vero?

Opeens heeft iedereen het erover. Het nieuwe, social media fenomeen Vero. Een social media platform, welke claimt de nieuwe Instagram te zijn. “Ja, dat hebben er meer gezegd” dacht ik. Het zal wel weer de zoveelste Silicon Valley start-up zijn. Maar toch bleef de nieuwsgierigheid aanhouden en ik besloot een account aan te maken. Blijkbaar dachten meer mensen er zo over, want het leek vrijwel onmogelijk. De server kon het niet aan en ik kreeg continu een foutmelding. Dinsdagmorgen leek het wat beter te gaan (omdat het dan nacht is in Amerika?) en ik plaatste direct mijn eerste post. Maar.. wat heeft deze social media app wat de rest niet heeft? Het is immers nog een app om bij te houden, naast Facebook, Twitter, Snapchat, Youtube, Instagram etc.. Moeten we dat wel willen? Ik – probeer – kort uit te leggen wat de app inhoudt en of deze de moeite waard is.


Wat is Vero?

Kort samengevat zegt Vero het nieuwe Instagram te zijn, zonder een onnatuurlijk algoritme erachter. Bij Vero wordt je content namelijk in chronologische volgorde weergegeven aan al je volgers, net als de eerdere versies van Instagram. (Niet voor niets dat Vero Italiaans is voor Waarheid? )Maar de app biedt veel meer dan foto’s. Ook video’s, links naar interessante artikelen of zelfs een aanbeveling voor een boek kun je plaatsen. Als je het zo bekijkt zou het dus een nieuwe versie van zowel Youtube, als Facebook en Instagram kunnen worden. Klinkt wel handig.. Maar NOG een platform. Wordt het niet een beetje te veel?

vero social media

Vero bestaat overigens al sinds 2015, maar is de laatste paar weken enorm gegroeid. Wellicht komt het door het veelbesproken algoritme van Instagram of het feit dat veel influencers de stap opeens hebben gemaakt. Of.. zou het komen doordat de eerste miljoen gebruikers niet voor de app hoeven te betalen?

 

Het verschil met Instagram

  • In eerste instantie het algoritme. Wie het laatst heeft gepost, is ook het eerste voor zijn/haar volgers zichtbaar. Daarnaast zal Vero, volgens henzelf, altijd reclame vrij blijven en zal het zijn inkomsten verdienen met de jaarlijkse bijdragen van gebruikers. Daarnaast zullen links altijd bij een foto geplaatst kunnen worden. Bij Instagram ben je beperkt tot 1 link in je bio, of zal je 10K volgers moeten hebben om in je stories te verwijzen naar een externe link. Maar het algoritme geeft toch wel de doorslag. Het ellendige algoritme waardoor de Instagram wereld op zijn kop stond (en nog steeds staat).
  • De eerste miljoen gebruikers kunnen zich gratis registreren, de rest moet betalen. Hoeveel de kosten zullen zijn wil Vero niet zeggen, wel verzekeren ze ons dat het om een klein, jaarlijks bedrag zal gaan. Instagram is gratis.

wat is vero

  • Je kunt er echter ook voor kiezen om enkel een link te delen en er wat over te zeggen. Net als een Facebook-share dus. Ook voor bedrijven is dit een optie, al zullen zij wel moeten betalen als ze een ‘koop nu’ link willen toevoegen aan hun post.
  • Voor de  rest heeft het alles wat Instagram ook heeft. Een chatfunctie, een ‘verkennen’ pagina, zoeken op hashtags en zoeken op locaties. Wacht. Het heeft nog geen optie om je korte verhaal te delen. Wel een video, maar niet de bekende ‘stories of snaps’ die we kennen. Maar die functie zal vast niet lang op zich laten wachten.

En dan komen we wel bij een lastig punt. Meer variaties in content betekent wellicht ook meer ‘vervuiling’ in je tijdlijn. Ik hoef namelijk niet iedere link, video, boek of film te zien die iemand aanbeveelt of post. Maar daar vertel ik straks meer over.

Mijn ervaring met Vero.

Nadat ik mij door vele storingen, serverfouten en mislukte inlogpogingen manoeuvreer, is het account dan eindelijk aangemaakt. Ik besluit mijn account dezelfde naam te geven als mijn Instagram en blog: Moneymom.

  • Oké, een eerste foto posten dan maar? Dit gaat vrij makkelijk. Ik kan kiezen uit verschillende soorten content, zoals foto’s, video’s, links, muziek, films, boeken en plaatsen.
  • Het wordt een foto. Ik open de filmrol, kies er 1 uit,  tik een tekst – die overigens geen limiet kent – en voeg er wat hashtags aan toe. Hé, dat werkt dus ook! Als laatste optie heb ik het inchecken. Vooruit, doe dan maar.

  • Vervolgens selecteer ik de groep aan wie ik mijn foto wil laten zien: close friends, friends, acquaintances en followers. Ideaal als je niet wilt dat iedereen jouw content ziet, of juist wel. Als iemand jou wil volgen, volgen ze je. Ze kunnen ook een ‘ connectverzoek’ indienen als ze je kennen. Net zoiets als iemand toevoegen via LinkedIn. Het is de bedoeling dat je diegene echt kent.

Waarom zou Vero een succes kunnen worden?

Omdat het voornamelijk doet wat we allemaal willen, juist op het moment dat we de andere social media een beetje ‘ zat’ zijn. Wat wij dan willen? Content zien van mensen die wij volgen, op chronologische volgorde. En met content bedoel ik niet enkel een foto, maar ook interessante artikelen of video’s. Zonder gesponsorde berichten, advertenties of populaire berichten die al tig keer onze tijdlijn zijn gepasseerd. Vandaar ook de kleine bijdrage, zodat het platform wel een verdienmodel creëert voor zichzelf.

Louise, een influencer uit Groot Brittanie, heeft Instagram even aan de kant gelegd en is nu overgestapt op Vero. En wel om de volgende reden, vertel ze aan de Britse Metro:

“Instagram leek zich enkel te willen focussen op het verdienmodel in plaats van het persoonlijke gebruik van de meesten. Vervolgens moesten mensen betalen om hun posts zichtbaar te laten zijn en werden steeds meer Instagrammers geobsedeerd op hun volgersaantal welke bleef hangen. Uiteindelijk bleef mijn feed mij foto’s tonen van 5 dagen geleden en miste ik een hoop nieuwe posts van mijn vrienden. Vero belooft een chronologische volgorde van posts, in plaats van het boosten van posts met de meeste interactie, zoals Instagram nu doet. Ik weet nog niet of ik Vero primair zal gaan gebruiken, maar tot nu toe ziet de app er goed uit. Ik hoef me geen zorgen meer te maken over wanneer mijn volgers het meest actief zijn en me te begeven in speciale groepen om elkaars post te liken en te voorzien van commentaar. P.S. Ik heb nog steeds een grote voorliefde voor Instagram, maar ik denk echt dat ze de boel op orde moeten brengen. En met de boel bedoel ik het algoritme. Vooral nu met de komst van Vero.” (Bron: Co.Metro.uk)

Mijn mening over Vero

Maar.. Hebben we wel ruimte in ons overvolle, drukke, sociale leven voor nog een social media platform? Ik heb Snapchat al van mijn telefoon verwijderd omdat Instagram de Story functie had toegevoegd.

Bekijk ook: Nog meer Instagram tips & tricks

De enorme variaties in content klinken heel veel mensen als muziek in de oren. Maar ik moet zeggen dat dit 2 kanten op kan gaan. Je tijdlijn kan ‘overstroomd’ worden door content die je helemaal niet wilt zien, doordat mensen de mogelijkheid hebben om heel veel te delen. En dan kom je weer bij het punt dat Vero een ander algoritme in zal moeten zetten, op basis van interactie en engagement. In principe wat Instagram ook van plan was.

Daarnaast heb ik niet zoveel zin om te gaan betalen voor een social media platform. Of wil ik dat niet omdat de andere apps allemaal gratis zijn? Voor een advertentie-vrij medium met een natuurlijk algoritme zou ik wel een paar Euro’s over hebben eerlijk gezegd. Maar laten we bovenal eerlijk zijn: ik ben een onwijs grote fan van de Instagram Stories. Ik zal mijn favoriete app dus niet heel snel inruilen voor een nieuwe.

wat is vero

Afijn. Ik heb nu het geluk dat ik 1 van de eerste miljoen gebruikers ben, dus ik hoef niet te betalen en kan het platform eens rustig bekijken, zodra deze meewerkt. Wil jij de app ook gratis uitproberen? Maak dan in ieder geval een account aan. Ik waarschuw je nu even: neem je engelengeduld mee. Ik hoop echt dat ze dit op korte termijn aan gaan passen. Anders ben ik er heel snel weer klaar mee.

Wat vind jij van Vero? Ben je toe aan nieuw, transparant, platform? Of houd je het liever bij de vertrouwde apps?

5 Comments

  1. 28 februari 2018 / 07:13

    Bedankt voor deze fijne info. Ik zag het sinds 2 dagen opeens voorbij komen. Geen idee wat het was.

  2. 28 februari 2018 / 12:35

    Dank voor deze info!! Ik snap enkel niet wat het verschil is tussen connect en follow. Jij een idee?

    • 28 februari 2018 / 21:39

      Graag gedaan! Connecten doe je alleen als je die persoon echt kent. Dus net zoals op LinkedIn. Je kunt kiezen voor close friend, friend en acquintance dacht ik. Volgen kan in principe iedereen, net als op Instagram!

  3. 1 maart 2018 / 13:02

    Door alle nare verhalen rondom dit platform weet ik nog niet zo goed wat ik er van moet denken…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *